Zelený čaj chrání před rakovinou
16.12.1999 | Zemské noviny
ZN 16.12.1999
Zelený caj chrání pred rakovinou
Praha - Zelený caj významne ovlivnuje zdravotní kondici a je dobrou prevencí proti srdecním onemocnením, rakovine a obezite. Tento fakt, který je dobre znám ve východní Asii a který je cas od casu citován i v ceském tisku, potvrdily dve studie, o nichž v úterý informovala Americká spolecnost ved zabývajících se výživou. Studie, kterou v nadcházejících dnech zverejní casopis American Journal of Clinical Nutrition, konstatuje, že zelený caj spouští biochemické mechanismy, které zvetšují výdej energie a oxidaci tuku v tele. Jiný výzkum, který bude brzy zverejnen v casopise Journal of Nutrition, prokázal, že zelený caj chrání bunky pred oxidacními vlivy spojenými s nekterými nemocemi, v prvé rade pred rakovinou. Zelený caj je oblíben zejména v Cíne a v Japonsku. Jednotlivé druhy tohoto caje mají poetická jména jako Drací pramen, Motýlí krídla ci Tygrí skok. Evropa tíhne spíše k cernému caji - jméno dostal podle zbarvení listu, nikoli podle barvy nápoje - a sladí ho, což se na Dálném východe vnímá jako projev barbarství. Cerný caj vdecí za svuj vznik náhode: V horkém a vlhkém podpalubí portugalských lodí, které v 17. století dopravovaly zelené cajové listy do Evropy, náklad zfermentoval a zcernal. Všechny vlastnosti, které jsou od té doby v Evrope pripisovány cernému caji: lécba nachlazení, úprava strevních potíží, má v mnohem vetší míre i zelený caj, který se navíc ve stredovekém Japonsku používal také jako lék proti kocovine. Podle japonských medicínských studií se pravidelné pití zeleného caje osvedcuje jako prevence proti rakovine. Na chripku a silnejší nachlazení platí starý kavkazský recept: zelený caj, citron, med a nepatrná prísada pepre. Caj, stejne jako káva, obsahuje kofein (v prípade caje se mu nekdy ríká tein). Na rozdíl od kávy, které lékari doporucují pít denne nejvýše tri šálky, se caje denne muže vypít až 30 šálku.
MILAN SLEZÁK
Další články v kategorii Zemědělství
- Investice do lidí má v zemědělství stále větší význam (07.06.2026)
- O možném zákazu lovu lišek norováním budou poslanci dál jednat (06.06.2026)
- Antonín Wollner je už devátým mlynářem v Chumeckém mlýně, tedy za posledních 300 let (05.06.2026)
- Nejhorší sucho za 65 let zdražuje krmiva. Balík sena stojí už dva tisíce (05.06.2026)
- EU potvrdila fondu, že postupuje správně při obnovení nárokových dotací pro Agrofert (05.06.2026)
- Kvalitní školení k hodnocení exteriéru u plemene limousine (05.06.2026)
- Zemědělství 21. století stojí na technologiích i lidech (05.06.2026)
- Potravinami Moravskoslezského kraje jsou perníkové uši, marmeláda či tlačenka (05.06.2026)
- Společnost Hanka Mochov spustila sklizeň nových brambor, kvalita je velmi dobrá (04.06.2026)
- Škody po mrazech letos nahlásilo 42 pěstitelů jahod, o 20 méně než v roce 2024 (04.06.2026)

Tweet



