Zamračené léto zmrzlině nepřeje, prodeje klesly

Zamračenou oblohu nevidí výrobci a prodejci zmrzliny rádi, klesá jim totiž prodej. Mraků si navíc letos v létě „užili“ spoustu.

Letošní léto se spoustou bouřek a přívalových dešťů nepřeje nejen provozovatelům koupališť, ale ani prodejcům zmrzliny. Její prodej totiž v květnu a červnu ve srovnání s minulými roky klesl. Jinak její spotřeba v Česku dlouhodobě roste.

„Letos v létě se v České republice prodává zhruba o dvě procenta zmrzliny méně než v loňském roce. Avšak průměr od začátku roku je naopak o čtyři procenta vyšší. I dlouhodobý několikaletý trend ukazuje, že Češi jedí zmrzlinu stále více,“ řekla mluvčí české pobočky společnosti Unilever Andrea Jandová.

Právě tato společnost před časem koupila značku Algida. Ta se nyní na českém zmrzlinovém trhu podílí až pětatřiceti procenty.

Červen byl propadák

Špatné léto pro zmrzlináře potvrzuje také jednička na českém zmrzlinovém trhu firma Nowaco, která vlastní zmrzlinu Prima. Pod ni patří například nanuk Mrož, Pegas nebo stále oblíbená Ruská zmrzlina.

„Je logické, že tohle počasí prodejům moc nepřispělo. Červen, který je pro zmrzlináře nejdůležitějším měsícem v roce, byl naprostý propadák. Prodej klesl až o čtvrtinu,“ potvrdil vedoucí značky Prima zmrzlina Lukáš Dědek.

I podle Dědka trh každoročně roste o pět až šest procent. „Za pokles v posledních měsících nemůže krize, ale jednoznačně nepříznivé počasí. To zmrzlinářům leos vůbec nepřálo,“ zdůraznil Dědek.

Také supermarkety hlásí nižší prodeje, než bývá obvyklé. Přesto jde v létě zmrzlina mnohem víc na odbyt, než jindy. „Léto tradičně patří mezi hlavní zmrzlinové sezony. I přes chladnější letošní rok a mírný pokles prodeje zmrzlin rostou prodeje v letních měsících o desítky procent oproti ostatním ročním obdobím,“ informoval mluvčí skupiny Ahold Libor Kytýr. Skupina provozuje prodejny Albert.

Míša má své webovky

Zákazníci těchto prodejen prý nejraději kupují zmrzliny s tvarohovou, vanilkovou, jahodovou a kakaovou příchutí. „Zejména klasické zmrzliny jako Míša nebo Ruská zmrzlina patří na samý vrchol oblíbenosti zákazníků. Stále více lidí si kupuje i zmrzliny značky Albert Quality, zejména AQ ruská zmrzlina, AQ sníh a AQ mražené dorty, sorbety či zmrzlinové vany,“ doplnil Kytýr.

Lidé možná nevědí, že většinu nanuků, například Magnum, Cornetto či zmrzlinu Carte d´Or vyrábí firma Unilever v továrně v maďarském Veszprému. Naopak v Česku vzniká jednoznačně nejoblíbenější nanuk – tradiční Míša, který má dokonce vlastní webovou stránku. Od loňska také patří pod křídla nizozemsko–britského potravinářského gigantu.

Podle posledních průzkumů sní každý Čech v průměru tři a půl litru zmrzliny ročně, včetně nanuků a kornoutů v kopečku. V porovnání se Švédy či Dány je to třikrát méně.

JAK SE VYRÁBÍ ZMRZLINA

Než přijde nanuk na trh, musí být v karanténě

Cesta od prvotních surovin až do mrazáků v obchodech nebo doma však není vůbec jednoduchá. Důležitý je už samotný výběr dodavatelů. „Pečlivě vybíráme speciální suroviny. Například vanilka je z Madagaskaru, citróny máme ze Sicílie, oříšky z Itálie, kakao z Holandska a čokoláda pro pokrývání nanuků z Belgie. Dá se říct, že jsou z celého světa,“ uvedla vedoucí kvality zmrzlin firmy Unilever Olga Benešová.

V takzvané mixovací místnosti se všechny potřebné suroviny smíchají, směs se tepelně upraví a homogenizuje. Právě tady získává zmrzlina svou typickou konzistenci. Zhruba jeden den pak musí zrát v tancích vychlazených na teplotu čtyři stupně Celsia, aby se bílkoviny, cukry a tuky správně propojily. Teprve pak se nanuky tvarují, mrazí na teplotu mínus 20 stupňů a balí do obalů.

Zajímavostí je, že ani poté zabalené výrobky neopouští budovu továrny. „Následuje pětidenní karanténa, kdy je skladujeme při minimální teplotě mínus pětadvacet stupňů. Mezitím děláme mikrobiologické rozbory, zda je zmrzlina v pořádku,“ dodala Benešová. Teprve pak se hotové nanuky mohou rozvést do chladících pultů jednotlivých obchodů.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info