NOVÉ MOŽNOSTI PRO ČESKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ
06.12.2000 | Odborné konference
New Possibilities for Czech Agriculture
Tomáš Doucha
VÚZE Praha
Úvod
České zemědělství se připravuje na vstup do Evropské unie (EU). Za předpokladu, že Česká republika (ČR) se v dohledné době stane členskou zemí EU, jsou nové možnosti pro české zemědělství jednoznačně spjaty s jeho pozicí v rámci rozšiřované unie. Příspěvek je zaměřen na koncepční úvahy, které s uvedeným procesem souvisí. Více než fakta a analytické podklady se snaží představit témata, které představují stále otevřené otázky pro širší diskusi.
V první části příspěvek stručně rekapituluje možné, veřejně i skrytě diskutované vize (dlouhodobé cíle) rozvoje českého zemědělství jako politický základ všech dalších úvah. V druhé části se příspěvek soustřeďuje na tzv. Evropský model zemědělství (EMZ) jako vyjádření vize EU k žádoucímu rozvoji evropského zemědělství a jsou představeny nejzávažnější překážky a rozpory českého zemědělství ve vztahu k uvedenému modelu. Na tomto základě a s využitím širších analytických poznatků Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky (VÚZE) je v třetí části provedena SWOT analýza současného českého zemědělství z hlediska jeho budoucího možného “usazení” v prostředí EU. V návaznosti na tuto analýzu jsou ve čtvrté části příspěvku podrobněji rozvedeny nové možnosti pro české zemědělství v konfrontaci se jeho stavem, který je podporován Koncepcí agrární politiky ČR pro předvstupní období (dále jen Koncepce), projednanou ve vládě začátkem roku 2000.
1. Vize - dlouhodobé cíle rozvoje českého zemědělství
Politické soupeření o budoucí žádoucí stav českého zemědělství není dosud uzavřeno. O tom svědčí časté střety politiků a reprezentantů různých zájmových skupin o budoucnosti českého zemědělství, které probíhají i v médiích. Jde o soupeření idejí v rámci veřejné volby, tzn. jakou vizi zemědělství bude větší část společnosti (tedy nejen její zemědělská část) považovat za společensky nejprospěšnější. Různorodé názory na budoucí osud českého zemědělství byly již dříve v rámci přípravy Koncepce utříděny do základních vizí A - D, které je účelné zde zopakovat:
A - EXPANZE: Vývoj českého zemědělství je založen na intenzívním využití stávajících výrobních zdrojů, vedoucímu k růstu produkce “tradičního” soukromého zboží. Rostoucí přebytky produkce jsou vyváženy.
B - KRAJINA: Vývoj českého zemědělství je založen na vyváženém poměru produkce soukromého a veřejného zboží, přičemž převážná část veřejného zboží má povahu kladných externalit zemědělské výroby. To umožňuje zachovat zvelebovat životní prostředí v širším významu, tj. včetně krajiny a venkova.
C - PŘÍRODA: Vývoj českého zemědělství je založen na konkurenceschopné produkci soukromého zboží pouze v lepších a nejlepších přírodních a odbytových podmínkách. Oblasti s horšími přírodními a odbytovými podmínkami nejsou zemědělsky využívány a jsou přeměněny ve “volnou přírodu”.
D - VODA: Jako alternativa k vizi B (KRAJINA) je uvažován i takový vývoj českého zemědělství, které by bylo soustředěně orientováno na hospodaření s vodou v krajině, tzn. nejen na produkci “čisté vody”, ale i na zvyšování retenční schopnosti krajiny. Vychází se přitom z předpokladu, že veřejné zboží tohoto druhu, které by zemědělství produkovalo, má v důsledku geografické pozice ČR přeshraniční dosah a mohlo by být také ze zahraničí spolufinancováno.
Je účelné připomenout, že vize A a C podporují rozvoj zemědělství jako čistě výrobního odvětví, zatímco vize B a D předpokládají zemědělství, ve kterém jsou v různém poměru rozvíjeny jeho služby pro veřejnost. Každá vize tak předurčuje charakter zemědělské politiky, která jí má podporovat.
Koncepce deklarativně podporuje vizi B (KRAJINA), která má velmi úzký vztah k vizi EU, která je v současné době rozvíjena v podobě tzv. Evropského modelu zemědělství. Nové možnosti pro české zemědělství se tak stávají možnostmi v rámci tohoto modelu. Jejich plné využití je však ještě spojeno s mnohými otevřenými otázkami, které jsou rozvedeny v navazující části příspěvku.
2. Evropský model zemědělství versus současný stav českého zemědělství
Jak již bylo uvedeno, česká Koncepce i EU podporují vizi zemědělství, kterou lze ztotožnit s realizaci EMZ. Tento model je založen v podstatě na následujících třech pilířích:
· zemědělství maximálně plošně rozmístěné na daném území (jinak řečeno, zemědělství jako garant údržby a zvelebování kulturní krajiny);
· multifunkční zemědělství, tedy zemědělství zaměřené nejen na produkci tradičního soukromého zboží typu “food and fibre” (a lze doplnit i o nepotravinářské užití produkce typu “energy and pharmaceutics”), ale i na produkci veřejného zboží - kladných externalit výroby soukromého zboží a veřejných environmentálních služeb;
· zemědělství úžeji propojené s rozvojem venkova, což také souvisí s diverzifikací zemědělských podniků do nezemědělských činností typu “on-farm” i “off-farm”.
Rozměr zemědělství v rámci EMZ není již dán jen tradičními ukazateli celkové zemědělské produkce, produkce mléka, obilovin apod., ale také výměrou ošetřované zemědělské půdy (ať aktivně užívané nebo v konzervaci), resp. počtem kusů těch hospodářských zvířat, která mají přímý vztah ke kvalitě údržby krajiny a k produkci veřejného zboží.
I když Koncepce bezesporu přispívá k naplňování vize EMZ, nutno zdůraznit, že v určitém smyslu poněkud “dvojsmyslně”. Na jednu stranu se k EMZ plně hlásí (protože model je zřejmě chápán našimi zájmovými skupinami tak, jak ho vnímají jeho tvrdí kritici např. z USA, tj. jako “přemalování protekcionizmu EU na zeleno”), na druhou stranu usiluje Koncepce vstoupit do EU se strukturou a prvky zemědělství, které jsou či mohou být s “oficiální” interpretací EMZ dosti v rozporu. Jde zejména o tyto otázky:
· Silně duální struktura českého zemědělství (tj. rozhodující podíl mimořádně velkých zemědělských podniků na využití půdy a na produkci) versus struktura rodinných farem (byť neustále se měnící a rozvíjející co do své povahy a velikosti farem), na které je EMZ založen. Otázka zní, zda duální struktura zemědělských podniků je schopna řádně plnit úkoly multifunkčního zemědělství a zajišťovat “zdravý” sociální vývoj venkova.
· Přirozená snaha o rozšiřování a intenzifikaci “tradičního” zemědělství v ČR versus politickými nástroji “zadržovaná” intenzifikace a produkce v zemědělství EU.
· Mimořádně silný důraz v EU na zájmy spotřebitele, který reaguje nejen na vlastnosti a kvalitu finálních výrobků, ale i na způsoby jejich výroby. Jde o celou oblast food safety(bezpečné potraviny), animal welfare (blaho pro zvířata) (a jiných environmentálních standardů. Tlaky spotřebitelů v ČR jsou dosud málo důrazné a spotřebitelé se teprve “učí”, nicméně výrobci s nimi musí do budoucna počítat.
· Značná roztříštěnost zemědělců do různých zájmových a politicky orientovaných skupin, na rozdíl od podstatně vyšší úrovně kooperativnosti a solidarity zemědělců v EU. Roztříštěnost zemědělců se projevuje jak v nižší účinnosti jejich tlaků na vládu a Parlament, tak v jejich slabším postavení na trhu.
K odpovědím na tyto otázky může sloužit analýza vývoje zemědělství ve východních zemích Německa, nelze však opomenout zcela rozdílné podmínky přizpůsobování a restrukturalizace zemědělství v těchto zemích v porovnání s očekávanými podmínkami pro české zemědělství.
Budoucnost českého zemědělství závisí také na jeho vztazích k navazujícím odvětvím - zpracovatelskému průmyslu a obchodu. Je však nutno vzít v úvahu, že všechny tři základní články řetězce mohou zejména v prostředí EU “bez hranic” fungovat do značné míry v rámci ČR samostatně. Jde např. o situace, kdy
· produkty českého zemědělství nemusí být akceptovány českým zpracovatelským průmyslem z hlediska jejich ceny a/nebo kvality;
· české zemědělství může zásobovat zahraniční zpracovatele (zejména v blízkosti hranic);
· vyšší ceny a/nebo nižší kvalita českých potravinářských výrobků může orientovat obchodní sítě na jejich dovoz (což se děje již nyní) - nebude-li potravinový řetězec naplňovat požadavky acquis, mohou se stát jeho výrobky na trzích EU neobchodovatelnými a mohou být omezeny jen na lokální trhy.
Pokud se týká cenově nákladové konkurenceschopnosti českých zemědělských podniků (ve smyslu schopnosti jejich přežití v budoucích podmínkách EU v konkurenci s farmami ostatních zemí EU), nelze ji posuzovat z pohledu dneška. Tato schopnost bude totiž negativně ovlivňována:
§ růstem cen výrobních faktorů, především práce a půdy;
§ růstem cen dosud regulovaných a/nebo neobchodovatelných vstupů (energie);
§ růstem nákladů, které souvisí se zajišťováním acquis;
§ očekávanými nižšími možnostmi čerpání podpor v EU, především různých kompenzačních plateb a prémií.
3. SWOT analýza současného českého zemědělství z hlediska jeho uplatnění v Evropském modelu zemědělství
Budoucí možnosti českého zemědělství z hlediska jeho uplatnění v EMZ a ostatních očekávaných vnějších podmínek lze posoudit ze souhrnné účelové SWOT analýzy jeho současného stavu. Tato analýza je představena v následujícím schematu.
Silné stránky (S):· předpoklady kvýrobě využívající výhod zvelikosti podniků · ¨relativně vzdělaná zemědělská populace a nastupující mladá generace vzemědělství světší flexibilitou · postupné překonávání nedostatků a bariér kolektivního zemědělství | Slabé stránky (W):· celkově nižší kvalita přírodních zdrojů ČR - půdy (2/3 půdy v horších přírodních podmínkách) · nízká produktivita faktorů (práce, půdy, kapitálu), a to absolutně (ve srovnání se světem), tak relativně (ve srovnání s EU - potenciálně vyšší jednotkové náklady výroby) · duální a nestabilní struktura zemědělských podniků · tendence k “industriálnímu” zemědělství na bázi předreformních paradigmat · teprve se rozvíjející povědomí o zajišťování food safety, animal welfare a jiných environmentálních standardů, způsobené i menšími tlaky spotřebitelů na kvalitu výrobků a způsoby jejich výroby · roztříštěnost zemědělců, problémy s jejich vzájemnou kooperativností a solidaritou · bariéry na trhu půdy, práce |
Příležitosti (O):· globální klimatické změny · růst světové populace a poptávky po potravinách · “produkce” krajiny ve vazbě na živočišnou výrobu · “produkce” vody a jiných služeb ve vazbě na životní prostředí · ekologické zemědělství · nepotravinářské užití zemědělské produkce · malé a nové plodiny | Hrozby - rizika (T):· růst zemědělské produkce (s nižší přidanou hodnotou) vzemích střední na východní Evropy a v zemích bývalého SSSR - kompetitivní výrobky s ČR · nemožnost plného čerpání podpor (kompenzačních plateb a prémií) vEU, resp. struktura farem, která předurčuje nižší úroveň čerpání podpor v EU · nezvládnutí restrukturalizace, zapříčiněné i přetrváváním bariér zejména na trhu půdy (např. nezvládnutí pozemkových úprav a privatizace státní půdy) · růst nákladů spojenými se zajišťováním acquis, resp. nezvládnutí acquis a omezení české produkce jen na lokální trhy |
4. Souhrnné zhodnocení možností českého zemědělství
Možnosti českého zemědělství jsou bezpochyby dány potlačením či minimalizací hrozeb, kde je to v našich možnostech, a v rozvíjení rýsujících se příležitostí. V obou směrech musí působit stát svou národohospodářskou a zemědělskou politikou.
Nalezení optimální konkrétní skladby výroby a “skulin” na stále náročnějším trhu je však záležitostí každého zemědělského podniku; tento proces nelze státem “dekretovat”. Příležitostí na trhu může být samozřejmě více, je však nutno vzít v úvahu, že výhody prvních hybatelů (first movers) se mohou velmi rychle ztratit, jakmile je poptávka nasycována rostoucím počtem konkurujících si subjektů (viz např. produkce řepky pro bionaftu a konkurence MEŘO ze zahraničí). Ani v produkci veřejných služeb ošetřování krajiny nemusí být zemědělci jedinými, kteří je mohou zajišťovat. Budou-li méně efektivní a pro společnost příliš drazí, musí počítat s konkurencí nezemědělských firem. Zemědělci však budou nenahraditelní tam, kde bude mít společnost zájem o údržbu krajiny prostřednictvím kladných externalit extenzivní zemědělské výroby.
Nalezení správného poměru mezi produkcí soukromého a veřejného zboží je - jak již bylo uvedeno - v zodpovědnosti každého individuálního podniku. K tomu je však zapotřebí, aby se na bázi veřejných financí vytvořil trh (resp. pseudotrh) veřejného zboží s odpovídajícími (tj. ani poddimenzovanými, ani naddimenzovanými) úhradami za toto zboží. Stanovení těchto úhrad je úlohou státu.
Souhrnně lze predikovat, že budou-li realizována opatření Koncepce, může se české zemědělství vyvíjet podle následujícího scénáře:
· produkční rozměr českého zemědělství bude stagnovat či spíše se bude snižovat;
· mimoprodukční rozměr českého zemědělství, měřený např. výměrou zemědělské půdy v aktivním užívání či v konzervaci, bude zachován přibližně na současné úrovni (s výjimkou asi 300 tis. ha zemědělské půdy nejhorší kvality, která by měla být přeměněna ve volnou přírodu či zalesněna).
To by v konečných důsledcích mohlo odpovídat stavu, který je podporován Koncepcí, tzn.:
· 50 % zemědělského půdního fondu ČR se zemědělstvím, které bude produkovat převážně soukromé zboží;
· 50 % zemědělského půdního fondu ČR se zemědělstvím, které bude produkovat převážně veřejné zboží;
· 20 % zemědělského půdního fondu ČR s orientací na nepotravinářské užití zemědělské produkce;
· až 10 % zemědělského půdního fondu ČR s orientací na ekologické zemědělství.
Zda se tato vize naplní, o tom rozhodne nejen reálná zemědělská politika a samotné zemědělské podniky, ale i mnohé další vnější vlivy, jejichž dlouhodobá predikce za horizont roku 2005 je velmi obtížná.
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulých dní – 19. – 21.12. 2025 (22.12.2025)
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)

Tweet



