Další generace programů rozvoje venkova: lepší, širší, jednodušší

Evropská komise přijala návrh na posílení evropské politiky rozvoje venkova a podstatné zjednodušení její implementace. S ohledem na požadavky veřejnosti na lepší ochranu životního prostředí a větší bezpečnost a jakost potravin Komise usiluje o to, aby politika rozvoje venkova hrála důležitější roli v rámci nové, reformované Jednotné zemědělské politiky (CAP). Podle návrhu by měly být navýšeny prostředky na politiku rozvoje venkova, a to na 13 miliard eur na roku v období let 2007-2013. Díky zavedení jednotného nástroje financování a implementace programů bude nová politika rozvoje venkova jednodušší na řízení a kontrolu.

Zvýší se koherence, transparentnost a viditelnost této politiky. Členské země a regiony budou mít větší volnost při implementaci jednotlivých programů.

Franz Fischler, komisař pro zemědělství, rozvoj venkova a rybolov, řekl: „Jeden fond, jeden program, jedno řízení. To je princip nové, efektivnější, koherentní a viditelné politiky rozvoje venkova.“

Komisařka Sandra Kalniete dodává: „Je to dobrá zpráva, zvláště pro obyvatele venkova v nových členských zemích. Návrh obsahuje opatření týkající se specifických potřeb těchto oblastí a jejich obyvatel.“

Hlavní charakteristiky nové politiky rozvoje venkova:

· Jednotný nástroj financování a implementace programů, Evropský fond pro rozvoj venkova (EARDF)

· Skutečná evropská strategie rozvoje venkova lépe zaměřená na priority EU

· Posílená kontrola, vyhodnocení a vykazování. Systému auditů pro uvolňování prostředků bude rozšířen na všechny součásti politiky rozvoje venkova.

· Posílení principu „zdola nahoru“. Členské státy, regiony a místní akční skupiny budou mít větší slovo v přizpůsobování programů místním potřebám.

Tři hlavní cíle:

Osa 1: Zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesního hospodářství

Příklady:

· Zdokonalení a rozvoj infrastruktury související s rozvojem a přizpůsobením zemědělství a lesního hospodářství

· Podpora zemědělců, kteří se zapojí do programů jakosti potravin

· Podpora mladých zemědělců

· Podpora konkurenceschopnosti samostatně hospodařících zemědělců v nových členských zemích

Minimálně 15 % vyhrazené částky musí být vynaloženo na Osu 1. Míra spolufinancování ze strany EU je maximálně 50 % (75 % v zaostalých regionech).

Osa 2: Životní prostředí a krajinotvorba

Příklady:

· kompenzační platby zemědělcům znevýhodněným přírodními podmínkami v horských oblastech

· platby v rámci systému NATURA 2000

· opatření na podporu ekologičnosti zemědělství

· platby na zlepšení životních podmínek zvířat

Opatření na podporu ekologičnosti zemědělství budou nadále povinná. Příjemci podpory musí respektovat závazné evropské a národní požadavky na zemědělství a lesní hospodářství.

Minimálně 25 % vyhrazené částky musí být vynaloženo na Osu 2. Míra spolufinancování ze strany EU je maximálně 55 % (80 % v zaostalých regionech).

Osa 3: Zlepšení kvality života a diverzifikace

Příklady:

· diverzifikace směrem k nezemědělským činnostem

· podpora zakládání mikropodniků

· podpora cestovního ruchu

· obnova vesnic

Minimálně 15 % vyhrazené částky musí být vynaloženo na Osu 3. Míra spolufinancování ze strany EU je maximálně 50 % (75 % v zaostalých regionech).

Nový přístup pro LEADER

Každý program musí obsahovat prvek programu LEADER pro implementaci strategií místního rozvoje místními akčními skupinami. Minimálně 7 % financí pro národní programy je vyhrazeno pro program LEADER. 3 % z celkových prostředků pro dané období zůstane jako rezerva a budou vyplaceny v letech 2012/13 členským zemím, které dosáhnou nejlepších výsledků.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info