Počet obchodních center poroste
16.04.2008 | Agris
Ačkoli by se na první pohled mohlo zdát, že český trh je již nákupními centry nasycen, je pravdou úplný opak. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků šetření českých obchodních center, realizovaný na počátku roku společností INCOMA v rámci projektu Shopping Center&Hypermarket 2008. Například v loňském roce bylo otevřeno 6 nových nákupních nových center, letos by nových komplexů mělo být otevřeno hned 12, desítky dalších jsou ve fázi výstavby či příprav. V současné době je na území České republiky umístěno již přes 250 nákupních center různých typů i velikostí. V 10 případech se přitom jedná o nákupní centra s více než 100 nájemci a dalších 40 moderních nákupních komplexů s více než 50 provozovateli.
Nejčastější zastoupení mají v nákupních centrech prodejny odívání (census jich zaznamenal 1582 a vykazují také nejvyšší dynamiku růstu). Móda je vůbec hlavním hnacím motorem expanze, o čemž svědčí druhé místo obuvi a koženého zboží (488 prodejen). Na třetím místě jsou prodejny klenotů a dárků (450 prodejen), následují prodejny elektro a počítačové techniky (390) a specializované prodejny potravin (346). Co do podílu na prodejní ploše center ovšem stále dominují hypermarkety, následují velkoplošné hobbymarkety (prodejny sortimentu do-it-yourself), lokalizované často v rámci tzv. retail parků. Stále významnější procento provozoven umístěných v nákupních centrech představují gastronomie a zejména služby (např. pobočky finančních institucí).
Nejvíce využitelných ploch nákupních center je lokalizováno v Praze (38 % všech ploch v českých nákupních centrech), následuje Moravskoslezský a Jihomoravský kraj. Také v přepočtu těchto ploch na obyvatele jasně vévodí Praha, následovaná Plzeňským a Libereckým krajem. Právě v regionálních metropolích lze očekávat do budoucna rychlý rozvoj nákupních komplexů, nové projekty jsou plánovány v podstatě ve všech krajských městech a také v řadě okresních měst.
Spotřebitelský výzkum realizovaný v rámci projektu Shopping Center & Hypermarket 2008 mimo jiné ukázal, že Češi v nákupních centrech tráví mnoho času - 72 procent zde obvykle více než hodinu, 31 procent dokonce více než 2 hodiny. Významným faktorem se jeví i ochota dojíždět do „svého oblíbeného“ nákupního centra delší dobu (v průměru 34 minut, u osob s vysokou frekvencí návštěvnosti 22 minut). Polovina návštěvníků utratí při jedné návštěvě svého hlavního centra více než 1500 Kč. Rozhodujícími faktory pro výběr centra jsou dobrá dostupnost, sortimentní nabídka a cenová úroveň.
Další články v kategorii
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)
- Pavel Vacek: Kapr je jednička, sváteční polévky střídáme (23.12.2025)
- Potravinářská inspekce zjistila v tržní síti masné konzervy z dovozu falšované sníženým obsahem masa a s nedeklarovaným alergenem (23.12.2025)

Tweet



