Lidé chtějí na vánočním stole české potraviny

Zemědělci v předvánoční čas konkurují supermarketům. Poptávka po čerstvé zelenině je větší.

Čeští spotřebitelé stále více kladou důraz na kvalitní a čerstvé potraviny. Ze supermarketů se proto přesouvají na farmářské trhy, vyhledávají své vlastní farmáře a jejich prodejny. Zvláště na vánoční svátky chtějí mít lidé na stole kvalitní české potraviny a produkty.

„Cibule, česnek a brambory jsou suroviny, bez kterých se v kuchyni žádná hospodyňka neobejde. Proto před Vánoci jezdí lidé k nám na statek a chtějí právě tyto suroviny. Například štědrovečerní bramborový salát připravený z brambor a zeleniny vypěstované našimi zemědělci má daleko lepší chuť a vůni než ten, který je vyrobený z dovezených surovin. Suroviny ze zahraničí totiž dozrávají až po cestě v kamionech a ztrácejí vitamíny a chuť,“ říká soukromý zemědělec David Smetana z Královéhradecka.

Ten také zásobuje svoji zeleninou nově otevřený farmářský obchod v Praze ve Vodičkově ulici, který vlastní zemědělec z Vysočiny František Němec.

Konkurence

Zemědělci tímto způsobem chtějí konkurovat supermarketům, vstupují na potravinový trh s domácími produkty, které jsou vyrobeny či vypěstovány u nich na farmě.

Přitom nabídka farmářských obchodů je široká – od ovoce a zeleniny přes vlastní mléčné výrobky z farmářských minimlékáren až po nabídku hovězího nebo jehněčího masa.

Potravinový patriotismus je v zahraničí běžný, u nás stále pokulhává. Zákazníci kvůli ekonomické krizi mnohdy nakupují jen podle cedulí „sleva a akce“, ale opomíjejí přitom kvalitu potravin.

„Situace se obrací a zemědělci musejí reagovat na potřeby zákazníků a na vývoj trhu. Proto jsem otevřel farmářskou prodejnu v Praze. V menších městech je mnohem snazší si zajet k farmářovi pro čerstvou zeleninu a maso, ale v hlavním městě tolik možností není. Teď mohou i lidé z Prahy připravit vánoční pokrmy z kvalitních domácích a hlavně českých surovin,“ vysvětluje zemědělec František Němec.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics
ISSN: 1804-1930


Kalendář


Podporujeme utipa.info
  • Jak vnímáte komunikaci zemědělců se širokou veřejností?
  • Jako velmi špatnou. Zemědělcům média nedávají dostatek prostoru k vyjádření.
    86,66%
  • Velmi pozitivně. Veřejnost má možnost pravidelně sledovat vyjádření zemědělců k různým tématům.
    3,33%
  • Nikdy jsem se nad touto otázkou nezamýšlel/a.
    10%