Hořká daň na maďarské sladkosti
19.12.2011 | E15 on line
Společnost Bonbonetti (někdejší Budapešťské čokoládovny) odmítla převzít státní podporu ve výši 150 milionů forintů, o kterou se ucházela v první polovině tohoto roku. Důvodem je takzvaná daň lidového zdraví – populárně nazývaná chipsová daň.
Firma má tento rok zaplatit 800 milionů forintů této daně, proto je nucená pozastavit plánované investice. Vedení informovalo o zrušení projektu rozšiřování výrobní kapacity továrny ve městě Nagykanizsa s rozpočtem 450 milionů forintů. Další investiční projekt v budapešťské čokoládovně ve výši 1,8 milionu eur zatím jen pozastavilo.
„Chápeme těžkou situaci okolo státního rozpočtu a jsme připraveni adekvátně přispět ke společnému snášení břemen. Ale téměř dvě třetiny plánovaných mimořádných příjmů stát očekává jen od výrobců sladkostí,“ stěžuje si generální ředitel skupiny Bonbonetti Sándor Sánta a upřesňuje: „Podle průzkumů představují sladkosti méně než pět procent průměrného denního příjmu kalorií, navzdory tomu až dvě třetiny celé chipsové daně chtějí vybrat z této kategorie, což znamená neúměrně těžký úder pro celé odvětví. Všechny společnosti z tohoto segmentu si musejí promyslet svoji strategii, což určitě přinese i propouštění.“
Odborný tisk dodává, že víc než třetina příjmů skupiny Bonbonetti pochází z exportu (v roce 2010 dosáhl export hodnoty 3,2 miliardy forintů). V Maďarsku jsou jeho konkurenty světoví výrobci (Kraft, Mars, Nestlé, Ferrero), pro které maďarská mimořádná daň znamená jen mizivou položku.
Pád místo expanze
Poslední velká čokoládovna v Maďarsku, firma Bonbonetti, zaměstnává 710 lidí, když nedávno musela propustit 62 pracovníků. Vlastníkem skupiny je investiční fond Raiffeisen CEE Private Equity, který má podle informací maďarských médií stále menší zájem o maďarský trh. Skupina Bonbonetti by se přitom mohla i rozšiřovat. Ředitel Sándor Sánta připomíná, že celá řada drobných firem z této branže je na prodej, ale vlastník zastavuje investice. Likvidní maďarský kapitál není k dispozici, a proto se v Maďarsku mohou rozšiřovat polské či rumunské společnosti. Na trhu se sladkostmi je konkurence mimořádně silná, ale Bonbonetti drží krok se světovými firmami, protože například z hořkých čokolád se nejvíce prodává značka Tibi a soutěž alkoholových dezertů vede bonboniéra Cherry Queen – obě od Bonbonetti.
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulých dní – 19. – 21.12. 2025 (22.12.2025)
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Státní veterinární správa začala ode dneška kontrolovat prodeje živých kaprů (19.12.2025)
- Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře (19.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)

Tweet



