Známky kvality: Stojí desítky milionů

Také stojíte v obchodě před regálem a hledáte na obalu potravin některou ze známek kvality? Pak patříte mezi 74 procent spotřebitelů, které při nákupu ovlivní malý čtvereček s nápisem KLASA nebo mezi 43 procent těch, kteří dají na značku Regionální potravina.

Stát do těchto označení ročně investuje desítky milionů korun, nicméně se zdá, že se to vyplácí. Každým rokem se o některou ze značek kvality hlásí čím dál více výrobců a stále více zákazníků na obalech označení hledá.

Původ a kvalita

Třeba právě do propagace známky Regionální potravina se chystá ministerstvo zemědělství letos a příští rok investovat celkem 95 milionů korun. Tímto logem se už pyšní 170 výrobků ze 13 českých regionů. Dnes bude například vyhlášena místní specialita v Karlovarském kraji. „Naším cílem je prosadit na trhu potraviny od místních producentů, které mají jasný původ, jsou zárukou dobré kvality a výjimečných chuťových vlastností," vysvětlil finanční podporu šéf resortu Petr Bendl (ODS).

Značka si přitom postupně získává své příznivce. „Návratnost investic objektivně měřitelná není, ale každý rok se o značku uchází více výrobců, protože jim to zvedá prodej," řekl prezident Agrární komory Jan Veleba.

Mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová byla přesnější. „Někteří výrobci se nám svěřili, že díky značce jim stoupl prodej i o třicet procent," doplnila. Značka je určena zejména pro malé a střední výrobce, kteří na propagaci nemají prostředky.

Máme co nabídnout

Podobné regionální označení funguje například v Rakousku, kde je navíc provázané s turistickým ruchem. Různé regionální speciality se tak objevují i v turistických průvodcích. Něčeho takového by Potravinářská komora chtěla docílit i v Česku, proto nyní jedná s agenturou CzechTourism. „Máme co nabídnout, takže státu se to vyplatí," doplnila Dana Večeřová.

Samotná Potravinářská komora uděluje i vlastní známku kvality – Český výrobek. Do jeho propagace však neproudí takové sumy jako do značek podporovaných státem. „Toto ocenění dostávají výrobky z českých surovin, které byly také vyrobeny na území České republiky," řekla Dana Večeřová a upřesnila, že do propagace tohoto označení jdou asi dva miliony korun.

Nejznámější značkou kvality v Česku je ovšem KLASA, kterou v současné době nese necelých 1300 produktů. „Na její propagaci jde ročně zhruba 150 milionů korun. V současné době probíhá výběrové řízení na firmu, která bude mít komplexní propagaci na starost," přiblížil šéf oddělení vnější komunikace Státního zemědělského a intervenčního fondu Petr Hlavatý.

Podle posledního průzkumu, který si na konci loňského roku nechalo zpracovat ministerstvo zemědělství, značku KLASA, která se na českém trhu objevuje už řadu let, znalo 88 procent dotázaných. Až daleko za ní se svými 57 procenty se nachází Regionální potravina.

Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka řekl Deníku:

Značek je moc a lidé se v nich ztrácejí

Praha /ROZHOVOR/ - Když nepodpoříte prodej, zboží označené značkou kvality se samo neprodá. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka si myslí, že ministerstvo zemědělství investuje peníze, aby se značky kvality dostaly do povědomí lidí, přitom ale zapomíná právě na podporu prodeje.

Nakupují obchodníci zboží podle značky kvality?

Tyto značky jsou obchodníky vnímány, zvláště ty, které utkvěly v paměti zákazníků. Ale nelze říct, jestli obchodníci podle toho nakupují. Třeba označení KLASA, které je neznámější, protože je budováno roky, nosí asi 1300 výrobků. Je tam přitom šílená inflace. Značka by se měla každé tři roky obnovovat, ale moc se to nedělá. Takže jestli je na pultech čtvrtina ze všech výrobků se známkou KLASA, tak je to hodně. Ministerstvo zemědělství dávalo i 50 milionů korun ročně na budování této značky, ale nedávalo nic do podpory prodeje. Sama značka se přitom neprodá.

Jak obchodníci nahlížejí na regionální značky?

U regionálních značek máme problém. Dnes jich je asi sedmdesát. Přitom stejné nebo obdobné produkty mívají pro udělení značky v různých regionech odlišná kritéria.Sedmdesát je poměrně velké číslo.

Nemyslíte si, že se v tom lidé mohou ztrácet?

Já ten pocit nemám, mám jistotu. Značek je moc a lidé je nevnímají.

Které značce dávají obchodníci přednost?

Obchodník nenakupuje podle značek kvality. Především ho zajímá, jaká je poptávka a samozřejmě cena. Ne všechny kvalitní výrobky jsou označeny značkou a ne všechny označené výrobky jsou opravdu kvalitní.Vy jste obchodník.

Která značka je pro vás nejdůvěryhodnější?

Ta, které rozumím. Rozumím značce Česká kvalita, protože na ní spolupracuji. Divím se, že není moc rozšířená. Docela mě mrzí, že zmizela například značka Czechmade, ta už se vůbec nepoužívá. Stále je ještě platná značka KLASA a Regionální potravina. To jsou ty nejdůležitější značky.

Autor: Vilém Janouš

Tisk

Značka kvality
Značka kvality
 

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info