Kávu nebo fairtradovou kávu? Jaký je v tom rozdíl?

Za každým šálkem kávy se skrývá nějaký příběh. 

Může to být příběh živořících lidí a narušeného životního prostředí, nebo příběh harmonického sloučení zájmů výrobců, přírody a spotřebitelů. Káva poskytuje živobytí 25 milionům rodin zemědělců převážně z chudých zemí a dalším milionům lidí podílejících se na jejím pěstování, zejména sklizni. Je jednou z nejobchodovanějších komodit světa. Cenu, za níž pěstitelé kávu prodávají, ovlivňuje nejen chování velkých zpracovatelských společností, ale také burzovní spekulace a překupníci v místě produkce, na nichž jsou pěstitelé závislí. Zatímco exportní příjmy zemí vyvážejících kávu v posledních desetiletích klesají, celková maloobchodní cena kávy prodané spotřebitelům stoupá. Kávový průmysl ve vyspělých zemích  prosperuje, pěstitelé kávy v rozvojových zemích se však nacházejí ve vleklé krizi. 

Trh zpracované kávy kontroluje jen několik velkých nadnárodních společností: Nestlé (Nescafé), Kraft Foods (Jacobs, Dadák), Tchibo (Jihlavanka) a Sara Lee (Douwe Egberts). V minulých letech dosahovaly tyto firmy rekordních zisků, jejich partneři – malí i velcí pěstitelé kávy – rekordních ztrát. Více se dozvíte zde.

Zdroj: NaZemi.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info