Online nákup potravin i drogerie dodají do druhého dne

On-line nákupy potravin se na jihu Moravy ujaly, na Vysočině je zatím mohou využít jen podnikatelé. V obou krajích se ale daří specializovaným internetovým prodejnám, například ekologického zboží nebo vína.

Stačí pár kliknutí na počítači a už druhý den se doma objeví plná taška s nákupem. Po elektronice nebo oblečení se lidé naučili nakupovat přes internet i potraviny. V části jižní Moravy už od května rozváží zákazníkům zboží Tesco, na Vysočině si lidé mohou přes počítač objednat a vyzvednout si až hotový a sbalený nákup na pobočce Makra.

Tesco spustilo on-line nákupy před pěti měsíci a za tu dobu dovezlo domů nákup patnácti tisícům lidí. „Průměrný nákup přes internet je v Jihomoravském kraji větší než nákupní košík v obchodě. Je v něm mnohem víc mléčných výrobků, ovoce a zeleniny, a méně sladkostí a slaných krekrů," popsal statistiku mluvčí Teska Jan William Dvořák.

Úbytek sladkostí je podle zákaznice Veroniky Dajčové logický. „Mám malou dceru, která ode mě v obchodě vždycky loudí čokoládu nebo bonbony, a já jí vyhovím, abych mohla v klidu nakoupit zbytek. Nakupování přes internet jsem zkusila a je to úplně bezstarostné. Asi to občas využiji na velké nákupy, ale ne každý týden, protože se mi nechce platit poplatek za odvoz," popsala svou zkušenost žena.

Lidé on-line nákupy využívají nejraději na pořízení většího množství zboží, zřejmě aby se nemuseli tahat s těžkými taškami. Tesco spočítalo, že v průměru je hodnota on-line nákupu pětkrát vyšší než v kamenném obchodě. „Naši řidiči už najeli přes dva a půl milionu kilometrů. Celkově doručili přes osmnáct milionů položek. Nejoblíbenější potravinou jsou banány," uvedl Dvořák.

Na Vysočině nabízí on-line nákup z velkých supermarketů jen Makro, do kterého však mají přístup jen podnikatelé. „Zákazníci jihlavské pobočky Makro Drive-In mohou zboží objednávat prostřednictvím e-mailu, faxu, telefonu a zároveň mohou využít i náš on-line objednávkový systém. K dispozici je jim takto sto procent potravinového a sedmdesát procent nepotravinového sortimentu," řekla mluvčí Makra Romana Nýdrle.

Bez plastu

Na Vysočině pak fungují většinou spíše specializované on-line obchody s potravinami. Příkladem je ekologicky zaměřený e-shop Pytlíci.cz, který nabízí především bio potraviny balené do papírových či plátěných pytlíků nebo sklenic. „Prodej tímto způsobem dokazuje, že se můžeme obejít bez dalších plastových obalů a ušetřit tak přírodu dalšího zamořování. Na našich stránkách máme také spoustu dokumentů a informací o vlastnostech plastů a jejich vlivu na život," řekla zástupkyně obchodu Hana Hikešová.

Konkurence supermarketů se nebojí. „Máme totiž zcela jiný přístup lidský, přátelský, radostný. Své zákazníky máme rádi, vycházíme jim vstříc. Na prvním místě máme srdce, pak teprve výdělek. Krom toho nabízíme opravdu kvalitní čerstvé potraviny za cenu mnohdy lepší než u zboží baleného do plastů," vysvětlila Hikešová.

On-line prodej se osvědčil i jihlavské firmě Chutnávína.cz. „Pro běžné spotřebitele je jakýkoliv on-line prodej přínosný vzhledem k pohodlí nákupu z domova a doručení nákupu domů. Nabízíme i možnost vyzvednutí objednaného vína na naší adrese a zákazníci toho často využívají," podotkl majitel firmy Chutnávína.cz Josef Frýbort.

Obchodům zaměřeným čistě na prodej běžných potravin se například v Brně v poslední době nedaří. „Jednu dobu vznikalo ve městě hodně firem najednou, ale nedokázaly se udržet. My už jsme na trhu poměrně dlouho a máme své stálé zákazníky," řekl před časem Jiří Barvíř z firmy NakupteSi.cz, který ale teď doplnil, že i on v těchto týdnech musí své podnikání ukončit.

Podle ekonoma Tomáše Menčíka je v nákupech potravin přes internet budoucnost. Říká:

Lidem se vyplatí velké nákupy

Brno - Nakoupit v pohodlí domova zeleninu, maso, pečivo nebo mléčné výrobky? S počítačem a připojením internetu už to v některých městech není problém. V Brně tuto možnost nabízí společnost Tesco. Další velké obchody o podobné službě zatím neuvažují. Podle ekonoma Tomáše Menčíka ze společnosti Cyrrus je přitom spousta lidí, kteří potraviny nakupují on-line. „Zákazníků je dostatek. O službu je zájem," říká.

V Brně není mnoho společností, které nabízí možnost nakoupit potraviny on-line s dovozem až do domu. Některé internetové obchody s touto službou dokonce končí. Proč tomu tak je?

Problém vidím v tom, že službu zavedla firma Tesco. Konkurovat jí může jen další velký obchodní řetězec. Pokud vím, tak žádný z nich nic takového v Brně neplánuje.

Mají tyto služby budoucnost?

Určitě ano. Cena za dopravu není vysoká a je spousta zákazníků, kteří do obchodu neradi chodí nebo na nákupy nemají čas.

V zemích jako Velká Británie funguje nákup potravin přes internet řadu let. Proč v České republice teprve začíná?

To nedovedu přesně říct. Je to o kultuře. Obchody dlouho vycházely zákazníkům vstříc. Měly dlouhou otevírací dobu, lidé mohli nakupovat i přes svátky. Zákazníci na to byli zvyklí a obchody se nejspíš bály změny. Jiný důvod mě teď nenapadá.

Vyplatí se supermarketům nebo naopak menším prodejcům nákupy přes internet nabízet?

Supermarketům s velkou nabídkou zboží určitě. Ostatním ne. Podstatné je, aby se to vyplatilo zákazníkům. To je tehdy, když nakoupí alespoň za tisíc korun. Takhle velký nákup v malých obchodech neuděláte. Pro supermarket znamená velký nákup zároveň malé náklady za dopravu zboží.

Mají malé obchody s touto službou, například v internetové podobě, šanci uspět v konkurenci supermarketů?

Nemyslím si, že by mohly být úspěšné. Už z toho důvodů, že nemají takové možnosti a nedokážou nabídnout velké množství zboží.

NIKOLA JAKUBOVÁ

INGRID BALCÁRKOVÁ

Autor: Petra Kozlanská

 

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info