Beaujolais láká Čechy stále méně, vytlačuje jej Svatomartinské

Mladé francouzské víno beaujolais Čechy v posledních letech láká stále méně. Prodej mladého vína z oblasti u Lyonu mnohonásobně převyšují prodeje domácího Svatomartinského. Podle francouzských zdrojů se loni do Česka dovezlo 70.000 láhví nového beaujolais, což je proti roku 2011 poloviční množství. Svatomartinského tuzemští vinaři loni dodali takřka 2,2 milionu lahví. Letos by měl počet jeho lahví prvně v historii mírně klesnout, a to k hranici dvou milionů.

V řadě zemí světa se dnes tak jako každý třetí čtvrtek v listopadu konají oslavy nového beaujolais. V duchu tradice se začalo víno z odrůdy Gamay popíjet od půlnoci.

Rostoucí popularitu Svatomartinského vína na úkor Beaujolais potvrzují v tuzemsku působící obchodní řetězce. "Svatomartinská vína jsou našimi zákazníky stále více vyhledávaná a domácí tradice tak postupně překonává tradici dováženého Beaujolais Nouveau," řekla ČTK mluvčí obchodního řetězce Albert Judita Urbánková. Meziroční růsty prodeje Svatomartinských vín se podle ní v posledních letech pohybují mezi deseti a dvaceti procenty. "Prodej Beaujolais Nouveau se dle statistik z loňského roku pohybuje řádově v jednotkách procent, zbytek vykrývá Svatomartinské," dodala.

"My jsem se pro letošní rok rozhodli zařadit pouze moravská a česká mladá vína, nikoliv Beaujolais. Jedná se o výraz podpory českých dodavatelů a důraz na lokální produkci," uvedl mluvčí řetězce Tesco Zároveň je to vyjádření dobré a dlouhodobé spolupráce s našimi vinaři, dodal.

Podle předního moravského sommeliéra Libora Nazarčuka stojí za úspěchem Svatomartinského na úkor beaujolais několik faktorů. Patří mezi ně příznivější cena, aktivní marketingová kampaň moravských a českých vinařů, obnovující se nákupní patriotismus Čechů i fakt, že Svatomartinské víno přichází na domácí trh o několik dní dříve než francouzský konkurent.

Chuť letošního ročníku beaujolais je opět svěží a plná ovoce, ujišťují francouzští vinaři. Zdůrazňují, že je třeba skoncovat se stereotypy, kterými častují víno jeho kritici, podle nichž jde o víno podřadné, "průmyslové". Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais Japonsko, kde se začne víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu. Japonci si objednali na 8,8 milionu lahví. K dalším tradičním odběratelům patří USA a Německo. Většina z asi 200.000 hektolitrů nového vína je ale tradičně určena pro francouzský trh.

Ve vesnici Beaujeu, která se považuje za historickou metropoli oblasti Beaujolais, se očekává až 10.000 návštěvníků z jiných míst Francie a světa. Loni jich zde zvedalo číše s tradičním pokřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) kolem 6000.

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která sice zrála jen několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat osobitý charakter. Značku Svatomartinské mohou nést vína vyráběná z těchto odrůd - bílé víno: Müller-Thurgau, Veltlínské červené rané a Muškát moravský, růžové víno: Modrý Portugal a Svatovavřinecké, Zweigeltrebe, červené víno: Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond.

Ve světě začaly tradiční oslavy nového beaujolais

Ve Francii i v dalších zemích začaly světově nejznámější oslavy, které spočívají v rituálním otevírání lahví nového beaujolais. Děje se tak již desítky let každý třetí listopadový čtvrtek. Tato tradice však není jen radostí, ale také prokletím pro vinařskou oblast Beaujolais ve východní Francii a tamní kvalitní, ale méně známá vína.

Nové beaujolais je lehké a dobře se pije, ale není to žádné velké kvalitní víno. Je mladé, chudé na třísloviny a podle většiny odborníků se nehodí ke dlouhému skladování. Jde o úspěšnou marketingovou kampaň, která ale začala zastiňovat tamní známá a kvalitní vína.

"Nové beaujolais představuje pouze 0,3 procenta zde kultivovaných vinic, ale stalo se jedním z nejznámějších vín na celém světě," vysvětlil podle agentury AP představitel sdružení profesionálních vinařů Inter Beaujolais Jean Bourjade. Všichni jsou tam podle něj za tuto reklamu vděční, ale "jedná se o strom zakrývající les".

Současně odmítá kritiku, že nové beaujolais je nějaké zcela podřadné víno. "Není to víno, které by bylo snadné vyrobit. Je třeba ho vyrábět rychle v krátké době, aniž by se snížila kvalita produktu. Musí se to skutečně umět. Je nutné vrátit novému beaujolais jeho ušlechtilost," řekl podle agentury AFP Bourjade.

Chuť letošního ročníku tradičního mladého vína z oblasti Beaujolais u francouzského Lyonu je opět svěží a plná ovoce, ujišťovali francouzští vinaři. Podle webu týdeníku Le Nouvel Observateur je víno opravdu dobré, hlavně s vhodným salámem či sýrem.

Jako v minulých letech je největším odběratelem nového beaujolais opět Japonsko, kde se začalo víno ochutnávat o osm hodin dříve než v zemi jeho původu. Japonci si objednali na 8,8 milionu lahví. K dalším tradičním odběratelům nového beaujolais patří například USA a Německo. Většina z asi 200.000 hektolitrů nového vína je ale tradičně určena pro francouzský trh.

Ve vesnici Beaujeu, která se považuje za historickou metropoli oblasti Beaujolais, se v těchto dnech očekává až 10.000 návštěvníků z jiných míst Francie i ze světa. Loni jich tam zvedalo číše s tradičním pokřikem Le Beaujolais nouveau est arrivé! (Nové beaujolais je tady!) kolem šesti tisíc.

Také milovníci vína v České republice se od 90. let připojují k fenoménu rituálního zahájení prodeje nového beaujolais. Popularita beaujolais ale v tuzemsku v posledních letech klesá, hlavně kvůli vzestupu obliby konkurenčního domácího Svatomartinského vína.

Autor: ČTK

www.ctk.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info