Pásová výroba ve světě karbanátků. McDonald's slaví 75 let

V zaprášeném městečku San Bernardino, hodinu cesty od Los Angeles, si 15. května 1940 bratři Richard a Maurice McDonaldovi otevřeli svou první restauraci. Po 75 letech nese jejich jméno víc jak 35.000 podniků ve 119 zemích. Firma, která vymyslela legendární Big Mac, dokázala za dobu jednoho lidského života ovládnout prakticky celý svět. Ale to už spíš přičiněním někoho jiného.

McDonaldovi se v roce 1930 vystěhovali z New Hampshiru a snažili se prorazit na opačné straně USA v Hollywoodu. Po deseti letech se přesunuli do San Bernardina. V Americe se právě rozbíhal automobilismus, a tak šlo o podnik drive-in, kam zákazník zajíždí ve voze a je obsloužen, aniž by z něj vystoupil.

Nabízeli tu jídelní lístek s devíti položkami, přičemž to hlavní byly hamburgery, hranolky, koktejly a zákusek. Nepotřebovali žádné židle a stoly, i nádobí nahradili papírem a plastovými příbory na jedno použití.

Dokázali stlačit ceny, hamburger byl za 15 centů a hranolky za deset. A pak se objevil Ray Kroc.

V roce 1953 zavítal tento obchodní cestující a potomek českých imigrantů do San Bernardina - a podnik bratrů McDonaldů jej zaujal. Přesvědčil je, aby s ním uzavřeli dohodu o tom, že může používat jejich prodejní systém a jméno firmy. Ve vlastní režii si zřídil poblíž Chicaga obdobnou restauraci, která hned po svém založení v roce 1955 začala prosperovat.

Nadšený Kroc dohlížel v kuchyni a chodil dokonce čistit parkoviště od žvýkaček. Vymýšlel restaurační síť, která by pokryla USA od Atlantiku k Pacifiku. Inspiroval se Henrym Fordem a jeho pásovou výrobou.

Obložené housky dostaly naprosto přesnou podobu, byla stanovena váha, obsah tuku i množství cibule, přibyla laboratoř, která zkoumala, jak usmažit co nejlepší hranolky.

Zautomatizovaný zákazník

Zautomatizovat se podařilo i zákazníka, který má dodnes předvídatelná přání, vystojí si frontu, rychle se nají a sám po sobě uklidí.Nové restaurace vyrůstaly jako houby po dešti na celém americkém středozápadě. V roce 1967 měla firma 710 poboček, její obrat přesahoval 170 milionů dolarů a dosáhla vyrovnaných financí. Novou vlajkovou lodí nabídky celé firmy stal dvoupatrový hamburger Big Mac.

Na počátku 70. let se McDonald's stal nejrozsáhlejším řetězcem rychlého občerstvení v Americe a spolu s tím jedním ze symbolů americké kultury a způsobu života.

Expanzi do zahraničí zahájila firma koncem 60. let, první neamerické pobočky se objevily v Portoriku a Kanadě. V roce 1971 zapustilo impérium kořeny v Asii (Tokio) a Evropě (Mnichov a Amsterdam).

Ve východní Evropě se první pobočky objevily už před pádem železné opony, v roce 1988 se otevřel McDonald's v Bělehradě a Budapešti a v koncem ledna 1990 i v Moskvě. A o dva roky později v Praze.

Neuvěřitelně příšerné jídlo, psala kritika

S úspěchem narůstala kritika, jak ze strany konkurence, tak v médiích. "Jídlo u McDonald's je neuvěřitelně příšerné," psal například New York Magazine a do hranolků a hamburgerů se začali trefovat propagátoři zdravé výživy.

Tvrdili, že typické mcdonaldovské menu zvyšuje obsah cholesterolu v krvi a vede k srdečním onemocněním. Společnost na to reagovala nabídkou salátů. A na obvinění z neúcty k životnímu prostředí zase tříděním odpadu.

Kritika nekritika, dnes si v restauracích se žlutými oblouky písmene M blaženě přecpávají žaludky děti i dospělí. Pod heslem "kvalita, obsluha, čistota" mohou lidé kdekoliv na světě žvýkat do dvou minut úplně stejný hamburger.

Tržby firmy za rok 2013 přesáhly 28 miliard a zisk činil 5,5 miliardy dolarů. Sama zaměstnávala 440.000 lidí, včetně franšíz a společných podniků skoro dva miliony. Centrála firmy je v illinoiském Oak Brooku.

Autor: ČTK

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info