Odborníci: Cenu a kvalitu piva v Česku prodej SABMilleru neovlivní

Koupě pivovarnické skupiny SABMiller gigantem Anheuser-Busch InBev ceny ani kvalitu piva v Česku neovlivní, řekli oslovení pivovarníci. Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev a její menší konkurent SABMiller, majitel Plzeňského Prazdroje, dnes oznámili, že dosáhli rámcové dohody o prodeji. Podle agentury Bloomberg koupí Anheuser-Busch svého rivala za zhruba 68 miliard liber (2,5 bilionu Kč). Podle makléře společnosti Conseq Investment Management Tomáše Kálala jde o čtvrtou největší akvizici v historii.

Obří transakce neovlivní český pivovarnický trh, známé značky českého piva ani jeho kvalitu, řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach. „Z pohledu světového pivovarnictví je jakákoli země mikroregionem a Česká republika se svou výrobou piva také," uvedl.

Podobný názor má Budějovický Budvar, který vede s firmou Anheuser-Busch řadu známkoprávních sporů po celém světě. „V této historické megafúzi je český pivní trh jen zrnkem písku, neboť transakce probíhá v měřítku celých kontinentů. Nejvíce se dotkne Asie a Afriky. Obří rozměry fúze představují jednak rébus finanční, jednak i rébus pro kartelové právo a antimonopolní úřady na celém světě," řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Anheuser-Busch vyrábí například piva Budweiser, Stella Artois či Corona.

Podle Balacha se bude v podstatě opakovat situace, kdy Plzeňský Prazdroj vlastnila nadnárodní korporace SABMiller. „Může to mít vliv samozřejmě na management, určitě provedou nějaké reorganizace. Ale do výroby určitě sahat nebudou," řekl. Český zákazník je podle něj náročný a jakákoli změna by způsobila, že by dal přednost jiné značce. „Kdyby sem přišli s tím, že zdraží Prazdroj, protože je to jejich superprémiová značka, tak si myslím, že by jim sami pracovníci z marketingu Prazdroje řekli, že to asi není nejlepší cesta," dodal viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

Zachování současných zanček

SABMiller dříve proklamoval, že chápe plzeňské prémiové pivo Pilsner Urquell jako vlajkovou loď celé skupiny. „Myslím, že Anheuser-Busch to tak chápe také. Je to významná značka a každý vlastník si je toho vědom," řekl Balach. SABMilleru se dařilo prosazovat více Pilsner Urquell na zahraniční trhy a tuto snahu by měl mít i Anheuser-Busch InBev. Podle Balacha nový vlastník zachová všechny současné české značky.

To podle Kočky tak jisté není. „Není jasné, jestli Popovice zůstanou, nebo je zavřou v rámci globální ekonomizace výroby," poznamenal. Podle něho bude o podobných krocích jasněji přibližně za rok od koupě.

Předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich si nemyslí, že by se v krátké době nějaký pivovar zavíral. „Kozel ale může být lehce v ohrožení, případně i Radegast," řekl předseda. Podle něj by teoreticky mohla nová pozice pomoci i k silnějším útokům na Budějovický Budvar. Při případné privatizaci národního podniku by ale musela skupina řešit možné překročení hranice poloviny trhu.

„SAB Miller byla dvojka na trhu a vzhledem k tomu, že se příliš nepřekrývali regionálním zaměřením, je tato akvizice velmi výhodná pro oba. Její objem je rekordní. Je to čtvrtá největší akvizice v historii," upozornil Kálal. Zároveň dodal, že vzhledem k slábnoucím prodejům SAB Milleru v Asii a Latinské Americe je možné, že první vývoj po akvizici nemusí být rostoucí.

„Dlouhodobě, při předpokladu jejího schválení antimonopolním úřadem, bude InBev realizovat velké úspory z rozsahu a například pro české značky to může být velmi pozitivní změna. České pivo se totiž může dostat k mnohem více spotřebitelům prostřednictvím existující distribuční sítě vybudované Anheuser Buschem," dodal.

Spory o značku Budweiser

Skupina AB InBev vede dlouhodobě soudní spory o značku Budweiser s Budějovickým Budvarem. Celkově je v nich úspěšnější Budvar, který zvítězil asi v 70 procentech případů. V letech 2000 – 2013 bylo definitivně ukončeno přes 180 soudních sporů a správních řízení, z nichž Budvar vyhrál přes 120 případů, deset sporů skončilo smírem nebo remízou.

Díky registracím ochranných známek Budweiser nebo Budweiser Budvar, které patří Budějovickému Budvaru, nemůže AB InBev svou klíčovou značku Budweiser používat téměř v 70 zemích. Například pro export do Ameriky používá Budvar svou exportní značku Czechvar, AB InBev naopak dováží do Evropské unie svůj „Bud".

Podle mluvčího Úřadu průmyslového vlastnictví Josefa Dvornáka se budou muset po nákupu vyřešit i převody plzeňských ochranných známek . „Ale zatím nepřišel žádný signál. Musí se to udělat na návrh. Až přijdou návrhy, tak my převody provedeme," vysvětlil s tím, že se úřadu spory o Budvar netýkají.

Autor: ČTK

Zdroj: http://www.denik.cz/ekonomika/odbornici-cenu-a-kvalitu-piva-v-cesku-prodej-sabmilleru-neovlivni-20151013.html

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info