IT pro pohodlí zákazníků u čerpací stanice

IT pro pohodlí zákazníků u čerpací stanice

Autoři: Petr Mašek, Přemysl Urbanec - Shell Czech Republic a.s., Pod Pekárnami 2,

190 02 Praha 9, tel. 02/44025826

Anotace:

Výkonný a kvalitní přenos dat je základním požadavkem všech moderních a úspěšných společností. Shell Czech Republic, který patří mezi vedoucí petrolejářské společnosti na českém trhu instaloval nový systém přenosu dat mezi čerpacími stanicemi a centrálou, který se využívá pro přenos dat o prodejích, při akceptaci bakovních karet, při věrnostních programech, kontrole stavu zásob atd.

Efficient and high-quality data transmission is the basic demand of all modern and successful companies. Shell Czech Republic, the leading petrol company in czech market implemented new system of data transmission between petrol stations and head-office, which is used for turnover data control, credit cards acceptation, loyalty programmes, stock control etc.

Klíčová slova:

Komunikační systém, přenos dat, čerpací stanice, on-line, off-line systém, věrnostní programy

Communication system, data transmission, petrol station, on-line, off-line system, loyalty programmes

Úvod

Elektronická komerce mění většinu vžitých představ o obchodě a dnes je možné většinu zboží nakoupit doma v bačkorách u monitoru osobního počítače. Nákup pohonných hmot do našich ”miláčků” se však neobejde bez návštěvy čerpací stanice a to pravděpodobně ani v budoucnosti.

Řešení firma Shell

Čerpací stanice jako taková však také za posledních několik let změnila svoji podobu a kromě onoho již zmiňovaného krmení a základního ošetření našich plechových miláčků poskytuje i jiné služby včetně prodeje zboží v obchodě. Systém čerpacích stanic je vlastně síť malých a středních provozoven rozložených po celém území státu, který musí být řízen a spravován podobně jako velký moderní obchod. Tedy zboží nesmí chybět v regálech, ale ani nesmí přebývat, protože skladovací prostory jsou drahé. Obecně na čerpacích stanicích jsou minimální počty stavů zboží v jednotlivých položkách a tím rostou náklady na logistiku. Navíc naši zákazníci, motoristé, velice často cestují mezi jednotlivými zeměmi a právem očekávají, že nabídka na čerpacích stanicích Shell bude podobná jak z hlediska sortimentu, tak služeb, nezávisle, zda se jedná o čerpací stanici v Česku, Polsku, nebo Německu.

K tomu, aby za uvedených podmínek mohl být prodej zboží na čerpacích stanicích uzpůsoben k potřebám zákazníků je třeba mít k dispozici kvalitní systémy podporující objednávání, distribuci, prodej a inventarizaci zboží. K tomu samozřejmě přistupuje další aspekt moderního obchodu a to jsou věrnostní programy, kdy zákazník celkem samozřejmě předpokládá, že prodejní místo se bude postupně přizpůsobovat jeho potřebám a zvykům a v neposlední ředě také to, že za svoji loyalitu obchodníkovi bude nějakým způsobem odměněn.

Jinými slovy, máme zde další typ informace pro potřeby věrnostního programu. To vše klade veliké nároky na systémy na obou stranách tj. jak v centrále, tak na jednotlivých čerpacích stanicích a na komunikaci mezi nimi. Pokud hovoříme o nárocích na systém, pak je potřeba také poměrně přesně vyspecifikovat, jaké ty nároky jsou. Tyto požadavky vycházejí z celkového profilu činnosti čerpací stanice a můžeme je rozdělit do dvou kategorií : on line a off line.

V oblasti off-line je hlavním požadavkem přenos velikého objemu dat, týkajících se prodejů zboží, transakcí uskutečněných různými typy karet a samozřejmě blokační listiny pro bezhotovostní platby. Pokud si představíme rozmanitost druhů zboží na moderní čerpací stanici a počty zákazníků, snadno si představíme objemy dat, které je potřeba přenášet. Samozřejmě moderní komunikační technologie umožňují přenos dat prakticky neomezeného objemu. Má to však jeden háček a ten spočívá v tom, že cena komunikačních služeb je závislá na objemu přenesených dat, přičemž čím rychlejší komunikační kanál, tím vyšší základní cena. V oblasti přenosů on-line je situace trochu jiná. Tyto se hlavně používají pro přenos dat, která je z různých důvodů bezpečnější držet v centrálním systému. Jedná se hlavně o autorizace karetních transakcí včetně validace např. PIN.

Společnost Shell Česká Republika a.s. jako součást rodiny společností Shell proto přistoupila v pilotním projektu k zásadnímu způsobu řešení výše uvedených požadavků pro malé a střední státy a to ne ani tak z hlediska fyzické velikosti nebo počtu obyvatel, ale počtu čerpacích stanic. Vlastně všechny státy střední a východní Evropy jsou příkladem takových malých států. Při řešení tohoto úkolu jsme vycházeli z typické topologie firmy, která vlastně tvoří hvězdu s centrálním systémem uprostřed a vzdálenými lokacemi tvořenými jednotlivými čerpacími stanicemi. Samozřejmě při řešení jsme hleděli i na jinéaspekty provozu čerpací stanice, jako je například rozšíření možností placení zboží a služeb bezhotovostně. To na jedné straně má velký význam pro zákazníka a jeho pohodlí, ale má i význam pro bezpečnost čerpací stanice. Tato se zvýší tím, že vlastně obě strany prodejního procesu jsou spokojeny, zákazník dostal zboží a obchodník peníze, ale ty leží bezpečně v bance. Tím se snižuje stav hotovosti na čerpací stanici a omezuje se prostor pro různé typy nenechavců.

Řešením bylo vytvoření a instalace výkonného serveru, který spolehlivě zajišťuje oba režimy spojení jak on-line, tak off-line a pro potřeby autorizace karetních transakcí je napojen výkonným komunikačním kanálem na další servery podobného typu. Pro přenos informace o autorizovaných transakcí se používají jednak moderní komunikační protokoly a systém je vybaven špičkovými bezpečnostními prvky.

Samozřejmě instalace sebevýkonnějšího centrálního systému by byla samoúčelná, kdyby tento nemohl komunikovat po spolehlivých kanálech s jednotlivými stanicemi. I zde jsme zvolili progresivní technologie a přistoupili jsme k osazení všech čerpacích stanic satelitními komunikačními jednotkami. Spojením výše uvedených technických prostředků jsme vytvořili podmínky pro podporu obchodu a uspokojení potřeb našich zákazníků. A tak dnes se zákazník při platbě kartou prakticky nezdrží déle, než při platbě v hotovosti, protože doba autorizace je velice krátká. A v případě, že pro další zvýšení bezpečnosti budou některé banky vyžadovat validaci PIN pro bezhotovostní transakce, což ostatně již pro některé elektronické bankovní produkty od léta 2000 funguje, je výše popsaný systém tento požadavek splnit.

Závěr

Vytvořením popsaného komunikačního systému jsme vytvořili velice silný nástroj, který je připraven k nasazení v ostatních zemích střední a východní Evropy a který nám i v budoucnu umožní další rozvoj služeb. Jednou z takových , která se jistě uplatní i v oblasti prodeje pohonných hmot, může být v budoucnu využití technologie mobilních telefonů pro objednání a placení zboží. To jistě přispěje k dalšímu rozvoji oblasti, která se obecně nazývá elektronickým obchodem.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info