Informační systémy pro projektové řízení

Informační systémy pro projektové řízení

Doc. Ing. Zdeněk Linhart, CSc., ČZU PEF KŘ Praha 6

Anotace

Synergie umožňuje partnerům být konkurenceschopnými vglobálním prostředí. Synergie je vtomto článku vprojektovém hnutí podporována návrhem metodiky projektového řízení. Zdrojová data definující chování projektantů byla získána vyhodnocením školení projektantů programu Sapard. Systém navrženého projektového řízení udržují jednotlivci zdola upřesněním charakteristik místa pomocí softwaru pro visuální řízení a pomocí přiřazení pravomoci za úsek strategického plánování. Shora je systém udržován prověřováním nově vstupujících partnerů zhlediska připravenosti řešit potřeby prostředí a situace. Scanování a vyhodnocování záznamových listů sodpověďmi na vstupní otázky se osvědčilo ke zproduktivnění výběru partnerů, splňujících minimální požadavky pro vstup do systému. Informace získané z obou přístupů vyhodnocují konkurenceschopnost v prostředí zdrojů, výrobků, zdokonalování a odpovědnosti vedení dle ISO 9000/2000 sohledem na historické záznamy. Tím celý systém projektového řízení umožňuje sledovat procesy a identifikovat a včas opravit případné chyby.

Klíčová slova:

Řízení projektové, zdrojů, výrobků, zdokonalování, odpovědnosti, visuální, strategie defensivní, ofensivní, scanování, sledovatelnost, partner, konkurenceschopnost

Summary

Synergy can make partnership competitive in global environment. Synergy effects are gained by Project Management Methodology proposal in this article. Input data about behaviour of project managers were gained from course for Sapard advisers. Individual project managers make proposed project management systém more precise from bottom up visualising in proper software an assigned responsibility of manager for particular part of strategy planning. New partners entering the systém are checked from top down by scanning record sheets of their answers on minimal knowledge of systém functions. Information from both bottom up and top down approaches evaluate systemwide competitiveness of resources, products, improvements and responsibility based on ISO 9000/2000 looking on historical records. This is the how the proposed project management systém monitors processes, identifies and correct eventual failures.

Keywords:

Project, resource, product, improvement, responsibility, visual management, defensive, offensive strategy, scanning, traceability, partner, competitiveness

Úvod

Hledání spojnic mezi aktivitami a snahami o zproduktivnění práce autora za poslední 2 roky může čtenáře obohatit komentářem praktickým zkušenostem se softwarem pro vizuální řízení, se skanováním záznamových archů a sněkolika způsoby řízení projektů prostřednictvím Internetu. Rovněž přístup autora k prohlubování osobní specializace a konkurenčního předstihu spomocí IS 9000/2000 a mapy postupu strategického plánování, by mohlo čtenáře zaujmout. Výsledná sledovatelnost postupu vytváří důvěryhodnost a prohlubuje konkurenční výhodu adaptability, která vychází z takto vytvořeného prostředí pro diversitu partnerů.

Charakteristika a význam komplementarity partnerů vyplývá ze vztahu mezi defensivním a ofensivním přístupem křízení. Partnerství vzniká zdůvodu nedostatečné kapacity nebo z neschopnosti získat konkurenční výhodu. Partneři proto používají ofensivní strategie, kde musí překonat:

· snahu přivlastněním si dosažených výsledků partnerem, který je vytvořil, protože by byly znepřístupněny ostatním,

· snahu přivlastnit si výsledky jiného partnera, protože tím by zanikla veškerá aktivita jednotlivců, na které partnerství stojí.

Pro překonání těchto úskalí lze vpočátku použít nadšení šampiónů a později lze projektové hnutí šířit vžádoucích směrech prostřednictvím řídícího výboru a stabilizovat projektové hnutí přesunem odpovědnosti za místní i systémovou analytickou a návrhovou činnost přímo na partnery.

Defensivní a ofensivní strategie

Defensivní a ofensivní strategie zobecňuje rozložení sil mezi řízením a projektanty v situacích s různou dostupností investic a ne/známostí vývojového bodu. Pokud se má projektové hnutí stát transparentnější, je potřeba přesněji charakterizovat vývojové tendence, ze kterých vznikla počáteční situace a navrhnout proces projektového řízení od tohoto bodu dále. Komezení zbývající rizikovosti a nároků na vývoj je třeba vřízení používat média s odpovídající bohatostí.

Materiál a metody

Vyhodnocený experiment se školením projektantů pro Sapard charakterizuje výchozí stav.

Konkretizovaná metodika strategického marketingového plánování pro potřeby dodavatelsko - zákaznického konceptu slouží k identifikaci souvislostí výchozího stavu a slouží k odvození dalšího procesu projektového řízení.

Mapa k hodnocení konkurenčních sil a příležitostí vprostředí podle ISO 9000/2000 pomáhá odhadnout účinnost podpory projektového řízení ve srovnání skonkurencí ve zdrojích, na trzích, při vývoji a odpovědnost vedení.

Metody, pomůcky a software k řízení komplementárních sil posiluje soulad činností účastníků projektového hnutí.

Kromě školení a zkoušení projektantů Sapardu je metodika dávkování informace médii,odpovídající bohatostí složitosti situace, vyvíjena ve výuce předmětů sprojektovým zaměřením.

Cíl

Navrhnout metodiku pro sebeřízení účastníků projektového hnutí.

Výsledky

Školení a zkoušení projektantů pro Sapard

Školení a zkoušení, či pokus, protože probíhalo poprvé, je možné charakterizovat počty účastníků a jejich postoji:

· 420 projektantů se dostavilo na školení

· 302 projektantů se dostavilo k přezkoušení

· 227 projektantů složilo zkoušku

· 58 projektů bylo dodáno po termínu

· 244 projektantů obdrželo oponentské poznámky ke svým projektům

· 75 projektů a projektantů bylo zkouškovou komisí odmítnuto

Tento restriktivní postup nepodporuje rozvoj projektového hnutí. Avšak princip výběru přispívá kjakosti vybraného souboru, kterou lze charakterizovat údaji o struktuře a počtech dodaných projektů k oponentuře:

· pozemkové úpravy (31) a průmyslové zóny (13)

· welfare (28), agrifikace (32), voda (11) zalesňování (5)

· Marketing (11) a jakost (50)

· Zemědělská a venkovská turistika (23), a rozvoj venkova (32)

· Poradenství (8)

· Projekty byly orientovány ze 70% na výstup, z 10% na proces a z 10% na rozvoj

· Projektanti byli z 26% sebeprosazující, ze 48% komunikativní a přijatelní, z 12% tvůrčí a z 5% měli úroveň konkurenceschopnou s EU.

Tato druhá část výsledků ukazuje, že projektanti vidí příležitosti i jinde, než leží priority a opatření Sapardu. Zposledních dvou řádků vyplývá nakolik mají nebo nemají pravděpodobně pravdu. Aplikací zpětné vazby je proto možné získat záznamy, které umožňují sledovat příčiny problémů řízení projektového hnutí. Princip sledovatelnosti je dále konkretizován zavedením schémat, která usnadňují interpretaci naměřených hodnot.

Složitost situace vyhodnocená aplikací historie podle ISO 9000/2000, strategického marketingového plánování a zjednodušená pro podmínky konkrétního místa pomocí Aperture

Historie obsazování zdrojů, trhů, forem růstu a uplatňování moci, jsou uvedeny vseznamech, kde první hodnota patří do vnitřní soustřednou kružnici a poslední pro vnější. Od středu kokraji soustředných kružnic roste moc jednotlivce nad svým okolím. Ve vnější soustředné kružnici je proto moc nad globálním prostředím.

Historické transformace v souvislosti se ”systémy jakosti” ISO 9000/2000

Princip ISO 9000/2000 umožňuje charakterizovat stav systému. Následující konkretizace postupu strategického plánování přiřazuje odpovědnost za návaznost úkolů.

Odvozování sekcí otázek ze strategií ukončení

Organizační stupeň

Plánování - projektanti

Zavádění - manažeři projektů

Kontrola - personál

Korporace

Maximalizace potenciálu

· strat. Market. Plán

· niche marketing

· jakost namísto ekonomiky

· MBO

Standardizace dodávek

· používání MBO v Iso 9000

· zplošťování struktury (přesun doprava)

Transformace osobnosti

· poctivost (opakované prodeje)

· úspěšnost (propagace, vizualizace)

· výuka chybníků (vedení, rozhodování, učení, …)

Divize

Expanze napoprvé

· poznej svůj výrobek

· trh

· konkurenci

Program vstupu

· identifikace

· cíle

· časový postup

· program akcí

Osobnostní charakteristiky

· jak vstoupit

· monitorovat

· opravovat

Podnik

Zproduktivnění existující fy

· osobní analýzy

· výzkum Ř.S

· doporučení změn

· zavádění závěrů

· najmutí nové Ř.S.

Plánování trhu

· přehled

· cíle

· strategie

· zvláštní akce

Plánování expanze

· marketing firmy

· marketing produktu

· expanze znalostí

Výrobek

Začínající fy a podnikatelé

· poslání

· zdroje

· cíle

· programy

Projektový management

· propagace fy

· potvrzení cílů

· řízení podle nich

· poznání trhu

· strategie trhu

Týmová práce

· kdo dělá co

· postup v čase

· výběr akcí dle tržeb

· schůzky k dorovnání strategie

· osobní analýzy (nástroje, sebehodnocení, týdenní plán)

Různé osoby a hnutí mohou využívat obecný postup různým způsobem:

· Squatt: Spolu obsadit a udržet

· Defensivní: Sám vyšplhat a udržet se maximalizací vynutitelného minima

· Ofensivní: Využít šampiónů, odstavit Defensivní, vyladit výbor, vyladit Squatt,

Na zvláštní akce a koordinované postupy získávání výhod na úkor těch, kteří je vytvořili, je třeba se dobře připravit.

Nástroje k prověření splnění vstupních požadavků na komplementaritu partnerů: záznamové archy a koordinace hnutí projektů na webové stránce a vmapě strategického marketingového plánování

Zdánlivě nesourodé nástroje se vzájemně podporují, pokud obsluhují činnosti, jejichž výstupy na sebe navazují. Tak například záznamové archy, snímané scanerem, umožňují vyhodnocení vstupních požadavků na účast partnera vnějakém procesu. Konkrétně se tento postup osvědčil při zproduktivňování zkoušky zpředmětu Prognostika a plánování, kde počet zkoušených přesahuje časové možnosti zkoušejícího učitele. Webové stránky jsou připravovány vsoučasné době ktomu, aby upřesnily partnerům jejich pozici v konkurenční situaci a podmínky komplementárního působení partnerů. Detekce správného pochopení počátečního a koncového bodu spolupráce spartnery bude také podpořena webovou stránkou, se záznamovým archem, kde si partneři budou vybírat své subdodavatele podle stejného principu jako byl použit u vstupního testu na zkoušku. Upřesnění dělby rolí mezi partnery usnadňuje i použití software pro vizuální řízení, kde se poklepáním na obrázek místa objevuje databáze snávaznými výpočty.

Tento výčet testovaných nástrojů není konečný a výsledky nejsou jednoznačné. Snažíme se o přesun odpovědnosti zučitele na studenta podobně, jako je tomu spřesunem odpovědnosti z manažera na projektanta. Cílem je odvození zadání z osobní orientace v problému, která musí být téměř totožná svýsledky společné analýzy problému spolupracujícími partnery.

Diskuse

Synergický efekt ze spolupráce partnerů vzniká vdůsledku vysoké míru samostatnosti, integrity a transformace jednotlivců vměnícím se prostředí. Tyto výstupy není možné dosáhnout bez dokonalé zpětné vazby, za kterou částečně odpovídá systém vpodobě ”sledovatelnosti”, či ”traceability”, a částečně jednotlivý partner tím, že přesně dokáže změřit výkonnost osobních faktorů sebe samotného ve vztahu k dané situaci.

Jak projektem vystřelit sám sebe, přežít dopad a polepšit si

Osobní nejistota PŘEDSAZENÍmrtvý bod ZLOM(aproximace PŘED,PO)- souslednost stavů v řetězci VÝPOČTY K: (myšlení: jistota, znalost, víra, otázka jednání: maturant, cestovatel, manažer, podnikatel)

-

Proti/akce v okolíZAMĚŘENÍ- hist. zaměřovač- záměr dle os systémů- periferní G-L viděníVÝPOČTY K:- odfiltrování mimikrů- korekci dle situace po dopadu souběžných výstřelů

Realita a výpočet umožňuje zvolit:

- Defensivní projekty na klíč, založené na rozpočtech, laciné jakosti, přerozdělování, transferech a přesvědčování

- Ofensivní projekty, založené na spoluúčasti transformovaných osob, měřených podle dodávané shody, dodávky, pružnosti a produktivity vrámci projektového řízení, se sebekontrolou pomocí nástrojů jakosti, sebehodnocení

Přínosem navržených pomůcek k dosažení sledovatelnosti chyb v systému projektového hnutí a individuální transformace je konkurenceschopnost v prostředí neznámého vývojového bodu nebo při nedostupnosti investic ve srovnání s konkurencí. Diversita jednotlivců dále zvyšuje konkurenceschopnost projektového hnutí vbudoucích změnách. Výběr médií sodpovídající informační bohatostí a testování informačních technologií by mělo princip projektového hnutí učinit atraktivnějším pro rostoucí počet účastníků zejména zprostředí snedostatečnou investiční kapacitou a neznámým vývojovým bodem.

Literatura:

Hrabánková, M.: Základy tvorby projektů podle zásad EU. Institut výchovy a vzdělávání MZe ČR Praha 1999.ISO 9000/2000Kotler, P.: Marketing Management. Prentice-Hall International Editions, Englewood Cliffs, N.J. 1991.Linhart, Z.: ILE Notebook - zápisník místních podnikatelských iniciativ: Překlad souboru případových studií OECD. MPSV, Praha 1993. - 146 s.Lee, M.: The developmental Approach: A Critical Reconsideration in Burgoyne,J., Reynolds,M.: Management Learning. Sage Publications 1997, ISBN 0 8039 7643

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info