Pitná voda a práva spotřebitele

Záležitosti týkající se kvality pitné vody jsou řešeny zákonem 258/2000 o veřejném zdraví a prováděcí vyhláškou 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou (dříve užitkovou) vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Byly sjednoceny požadavky na pitnou vodu vodovodní i ze studní. I teplá voda, pokud její přívod nemůže být oddělený, musí být vyrobena z pitné vody (musí být zdravotně nezávadná). Kvalita pitné vody se kontroluje na mnoha náhodně vybraných a obměňovaných místech. Spotřebitel by měl odběr vzorku umožnit. Každý občan má právo vyžádat si od vodárny údaje o kvalitě vody podle posledního rozboru.

Dodavatel vody musí informovat spotřebitele o případném zákazu nebo omezení použití pitné vody, ale také pokud voda dočasně nevyhovuje stanoveným požadavkům, ač ještě neohrožuje zdraví (případy, kdy je limit překročen jen málo, a tak nehrozí nebezpečí vzhledem k velké míře bezpečnosti při stanovení limitů). Je-li nevyhovující kvalita vody způsobena vnitřním rozvodem, je uživatel informován, jaké má přijmout nápravné opatření. Rozvod vody (i vnitřní) musí být ze zdravotně nezávadných materiálů a konstruován podle správných technických zásad, musí být správně udržován.

Při delší stagnaci v potrubí může voda ztrácet kvalitu, takže k pití a vaření by se měla používat až voda po odpuštění. Teplá voda, ačkoli musí být z pitné vody, není určena k pití či vaření.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info