Výroba kompotů v Česku klesla
04.08.2005 | Denik.cz
Léto a zavařovací sklenice plnící se nejrůznějšími plody ze zahrádek, patřívaly ještě pře pár lety nerozlučně k sobě.Dnes se doma zavařuje stále méně a také průmyslová výroba kompotů v Česku po roce 1992 výrazně klesla. V posledních letech se pohybuje v průměru kolem 4500 tun ročně zatímco do roku 1989 to bývalo průměrně 35 000 tun. Důvodem je rostoucí zásobení trhu čerstvým ovocem po celý rok. Výrazná změna v produkci kompotů nastala od roku 1993, kdy začala razantní privatizace výrobních závodů a řada konzerváren ukončila činnost.
Výroba kompotů klesala také kvůli nižší poptávce obchodní sítě. Jedním z důvodů bylo výrazné zdražení, protože stoupla cena cukru, surovin i pomocného materiálu.
Na snížení domácí produkce kompotů má vliv i dovoz levných výrobků z Číny a jižní Evropy. Počátkem devadesátých let se navíc začalo na českém trhu objevovat mnoho nových druhů kompotovaného ovoce, jako jsou mandarinky, ananas či jiné exotické plody, které rodinám zachutnaly. V chování lidí sehrála důležitou roli také změna zvyklostí, protože zejména mladší generace se o kompotování nezajímá.
Další články v kategorii
- Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (15.12.2025)
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)
- Ve Vodňanech vyrostl pavilon pro aquaponii a chov ryb v uzavřeném cyklu (15.12.2025)

Tweet



