Staré potraviny: stovky případů ročně

České obchodní řetězce porušují hygienické normy ve stovkách případů ročně.Kontroloři potravinářské inspekce evidují jen za první pololetí letošního roku přes čtrnáct set porušení zákona. Nejčastěji obchody prodávaly potraviny s prošlou dobou použitelnosti, nedodržovaly předepsané teploty výrobků nebo hygienické podmínky prodeje.

Myši jsou špičkou ledovce

Předpisy porušovalo mnoho řetězců, inspekce však tají, které konkrétně. Dva velké případy z minulého týdne, myši v Hypernově v Jindřichově Hradci a manipulace se zkaženými potravinami v Meinlu v Českých Budějovicích, jsou však výjimečné svým rozsahem. Oběma provozovatelům nyní hrozí statisícové pokuty. Meinl musí kromě pokuty navíc čelit trestnímu oznámení a policejnímu vyšetřování."Z našich zkušeností je zřejmé, že vždy se jedná o selhání konkrétních manažerů v konkrétní provozovně," říká mluvčí potravinářské inspekce Daniela Kolejková.Často však selhávají kontrolní mechanismy v rámci jednotlivých řetězců. "Udělali jsme všechno, abychom problém odstranili," uvedla mluvčí Aholdu Kateřina Černá.Inspektoři za prvních šest měsíců letošního roku uskutečnili na osm set kontrol v téměř sto třiceti prodejnách obchodních řetězců.Obchodní řetězce podle inspekce často závěry kontrol nerespektují. "Případ Hypernovy v Jindřichově Hradci byl výsledkem dlouhodobého stavu. Naši inspektoři tam byli od začátku roku několikrát a vždy žádali odstranění závady," uvedla Kolejková. Některé případy tak končí až u soudů. Nejvyšší správní soud například nyní bude posuzovat několik sporů mezi potravinářskou inspekcí a řetězcem Carrefour kvůli výsledkům kontrol v obchodech společnosti.

Kontrol bude víc

Inspekce navíc po zveřejnění obou případů kvůli konkrétním podnětům od spotřebitelů začne další prověřování v obchodech. "V posledních dnech zaznamenáváme úplný příval konkrétních podnětů ke kontrolám," uvedla Kolejková. Tento týden má inspekce zveřejnit další výsledky kontrol.Kromě správního řízení a pokut hrozí obchodním řetězcům v případě porušení pravidel při prodeji potravin podle marketinkových odborníků také snížený zájem spotřebitelů. Třeba na praktiky řetězce Julius Meinl dostaly upozornění všechny kontrolní úřady v zemích unie. "Na trhu je velký konkurenční boj, takováto negativní zpráva nepochybně zanechá stopy v tržbách a důvěře zákazníků," tvrdí Pavel Richter z agentury Bison & Rose."Rychloobrátkové zboží je specifické nízkou loajalitou zákazníků. A když už člověk začne chodit jinam, tak se do původní prodejny snadno nevrátí," řekl Radim Kamler z EMC Public relations.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info