Polský trh se sýry

Od r. 2003 v Polsku výrazně roste výroba, spotřeba a export sýrů. Zvyšuje se podíl balených sýrů a roste význam obchodních značek. Nejvýznamnějšími výrobci jsou společnosti Mlekovita, Mlekpol a Ostrowia. V r. 2004 dosáhla výroba syřidlových sýrů 219 tis. t, tj. o 15,8 % více než v r. 2003. (Do r. 2003 byl meziroční růst výroby i spotřeby pozvolnější.) Důvodem vysokého růstu je jednak rostoucí domácí spotřeba, jednak zvýšený export hlavně do zemí EU. V prvním čtvrtletí 2005 je úroveň produkce přibližně stejná jako ve stejném období minulého roku (50 900 t).

V r. 2004 bylo na polský trh dodáno 163,4 tis. t syřidlových sýrů, tj. o 26 % více než v r. 2003. Podíl balených sýrů (plátky, kusy) se postupně zvyšuje (dosáhl 49 %). Roste export (během prvního čtvrtletí 2005 o 19,3 %), a sice především do zemí EU (41 % z veškerého exportu sýrů).

Nejvýznamnějšími polskými výrobci sýrů jsou společnosti Mlekovita, Mlekpol a Ostrowia

(38,5 % trhu). V menším měřítku jsou sýry dodávány firmami: Spomlek, Ryki, Paslek ICC, Lactalis & Polser (16,2 % trhu) a dalšími (např. Hochland a Arla).

Podíl značkových sýrů na maloobchodním trhu dosáhl 4 % (vezmou-li se v úvahu jen balené sýry, je tento podíl přes 10 %). Populární obchodní značky náležejí řetězcům Geant, Tesco a diskontním obchodům, dále jsou to značky Auchan, Tip, Eco+, Jedynka, Pierwsza Cena.

Zvyšuje se podíl sýrů s tvorbou ok na úkor tradičních druhů. Podíl pěti nejpopulárnějších druhů sýrů je 53,2 % a jedná se o goudu, eidam, morski, ementál a masdamer.

Zahraniční obchod Polska se sýry (tis. t)

2004

2005 – 1. čtvrtletí

Import

Export

Import

Export

tis. t.

index

tis. t.

index

tis. t.

index

tis. t.

index

5,5

180,2 %

51,3

139,3 %

1,9

380,0 %

10,5

119,3 %

European Dairy Magazin, 2005, č. 4, s. 28

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info