Konzumace vajec zlepšila u diabetiků hladinu krevních lipidů
17.12.2010 | ÚZEI, Agronavigator.cz
Bílkoviny živočišného původu, tuk a cholesterol – pro mnohé spotřebitele patří proto vejce k potravinám, které by měli do svého jídelníčku zařazovat jen zřídka. Jak prokázaly výsledky aktuální australské studie může konzumace vajec prospět zdravotnímu stavu i u osob trpících diabetem typu 2 (Pearce, K.L. et al, Brit J Nutr, 2010, online 7.12.10). V rámci studie konzumovalo 65 diabetiků typu 2 s nadváhou (BMI 34,4) dva typy diet. Obě diety s výrazně sníženou energetickou hodnotu byly bohaté na bílkoviny a obsahovaly buď dvě vejce denně (590 mg cholesterolu) nebo místo vajec 100 g libového masa (213 mg cholesterolu).
Po třech měsících obě dvě skupiny probandů vykázaly stejný hmotnostní úbytek (6 kg). Hladina „zlého“ LDL-cholesterolu zůstala nezměněna i přesto, že polovina účastníků studie konzumovala třikrát tolik cholesterolu. To prokazuje, jak dobře v organismu funguje regulace hladiny cholesterolu. V obou skupinách došlo ke zlepšení u mnoha dalších rizikových faktorů - vysokého tlaku, hladiny triglyceridů, apolipoproteinu B (pomáhá udržet strukturální celistvost komplexů přímo transportujících ve vodě nerozpustné lipidy jako cholesterol a triacylglyceroly, modifikované formy hemoblobinu HbA1c a hladinu cukr nalačno. Hladina „dobrého“ HDL-cholesterolu stoupla pouze u konzumentů vajec. U osob, které vejce nekonzumovaly, jeho hladina poklesla, což je nežádoucí. Také zásobování vitamínem B, kyselinou listovou a karotenoidem luteinem (příznivý pro zdravotní stav očí) byl u konzumentů vajec lepší.
Web-portál Agronavigátor podléhá licenci Creative Commons (Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla). Články lze šířit pouze s uvedením původní citace a s uvedením zdroje ÚZEI, Agronavigator.cz.
Další články v kategorii
- Hašení požáru špatnými hasicími prostředky, říká o Babišově koalici proti suchu zemědělec Štefl (14.08.2026)
- Evropu sevřela už pátá letošní vlna veder. Opět za ni může tepelná kupole (14.08.2026)
- Experti: Sucho v ČR pomůže řešit kombinace zadržování vody v krajině a nádrží (14.08.2026)
- Vláda chce na boj proti suchu čtyři miliardy korun a speciální zákon (14.08.2026)
- Horké a suché počasí nahrává vosám. Jejich hnízda letos rostou za mimořádně teplých nocí rychleji (14.08.2026)
- Společnost Maso uzeniny Polička se po dvou letech ztrát vrátila k zisku (14.08.2026)
- Extrémní půdní sucho sužuje Česko. Rostlinám dochází voda (14.08.2026)
- Do Česka přichází nový burgerový řetězec. Zrodil se ve zrušených záchodcích (14.08.2026)

Tweet



