Moderní zemědělství je ekologické
14.01.2002 | Hospodářské noviny
Tuzemské rolníky čeká výraznější výrobní specializace po vzoru farmářů v Evropské unii.
Stále zřetelněji se v zemědělství Evropské unie prosazují zásadní trendy, jež musí přijímat i česká agrární politika, chce-li se unii přizpůsobovat. Jde především o důraz na úroveň potravinářského průmyslu, zdravotní bezpečnost potravin, ekologii a také větší specializaci zemědělské výroby.
Zmíněné směry se zřetelně objevují i na probíhajícím agrosalónu Grüne Woche v Berlíně, jehož se účastní také čeští vystavovatelé, návštěvníci a agrární politici.
"Význam ekologického přístupu pořád roste. Pro naše podnikatele je pochopitelně stále hlavní otázkou, kdy dostanou od státu i na tyto aktivity tolik peněz, jako farmáři v unii. Připravovat na budoucnost by se ale měli co nejdříve, i když ještě zatím dotace srovnatelné s unií nemají," míní ředitel Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky Tomáš Doucha.
Na Grüne Woche, jednom z největších evropských veletrhů v oboru, zaujímají kupříkladu biopotraviny stále větší prostor. Spotřebitelé se však zaměřují nejen na to, aby měli záruky, že potraviny jsou vyrobeny ze zdravotně nezávadných surovin. Ekonomiku zemědělského podnikání pořád více ovlivňuje i tlak veřejnosti na to, aby zvířata byla chována v lepších podmínkách. Jde kupříkladu o chov skotu více na pastvě než ve stájích či o zvětšování klecí pro drůbež.
"Zlepšování prostředí, v němž jsou hospodářská zvířata chována, je jedním z hlavních požadavků, které na nás unie klade už teď. Abychom splnili podmínky této oblasti, zvané animal welfare, bude to stát v souhrnu miliardy korun," upozorňuje náměstek ministra zemědělství Tomáš Zídek.
Berlínský veletrh, jenž končí nadcházející víkend, také ukazuje na význam specializace v zemědělské výrobě. Někteří farmáři třeba chovají skot jen na maso, jiní mají plemena vhodná pro vysokou mléčnou produkci. Tato specializace se projevuje i v Česku, ale bez konečného efektu. "Masokombináty a obchodníci nám za kvalitnější maso více neplatí, nerozlišují je. Takže ani tuzemský spotřebitel nepozná, jaké zboží dostane," stěžuje si šéf Českého Svazu chovatelů masných plemen skotu Jan Chytil.
Další články v kategorii Podnikání
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)

Tweet



