Přichází éra polovičních supermarketů. Přidal se i Kaufland
20.05.2008 | iHNed.cz
Začíná bitva o centra měst, Kaufland jde ve stopách Tesca, Žabky a Sparu. Po zhruba deseti letech, kdy se Češi učili jezdit na nákup autem za město, se vrací móda menších samoobsluh v centru. Velké obchodní řetězce už nechtějí mít jen hypermarkety na periferiích, ale cílí na zákazníky pár metrů od jejich bytů. Po úspěchu malých prodejen Tesco či Žabka chystá totéž i lídr trhu Kaufland. Návrat do měst je jednou z cest, jak vyzrát na konkurenci - v době, kdy se boj zostřuje a několik řetězců český trh opustilo. Letos musí být obchodníci dvojnásob rafinovaní: Češi šetří a tržby jsou slabší. Statistici včera oznámili, že v březnu maloobchodní tržby poprvé po čtyřech letech klesly.
Větší slevy
Řetězce se zároveň musí vypořádat s nedostatkem vhodných pozemků pro výstavbu velkých hypermarketů. Více značkových prodejen v centrech měst může přinést i větší slevy. "Malé prodejny řetězců díky velké síti dosáhnou lepších nákupních podmínek, a budou tedy moci nabídnout lepší ceny," míní Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research, která se zabývá průzkumem maloobchodního trhu.
Pilotní projekty malých obchodů "Kaufland Light" už odsouhlasilo vedení skupiny Schwarz, kam Kaufland patří. Nové obchody budou mít jen dva tisíce metrů čtverečních místo obvyklých pěti tisíc. Jinak budou uspořádané regály i zboží. HN to potvrdilo několik spolehlivých zdrojů z trhu. "Se stavbou by se mělo začít do roka. Schválená rozhodnutí totiž skupina Schwarz většinou rychle realizuje," řekl zdroj, který si nepřál být jmenován. Kaufland své plány tají. "Časový horizont expanze nelze přesně sdělit," řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.
Podle analytiků dnes Češi upřednostňují kromě příznivých cen právě rychlý nákup, a tak má koncept prodejen "na každém rohu" velkou šanci na úspěch. "Má to svou logiku. Řetězce myslí na zadní kolečka, a proto jdou do menších formátů, aby byly blíže lidem," říká Skála
Síť městských obchůdků plánuje i česká pobočka rakouského řetězce Spar. Obchodů Žabka, jež patří investiční skupině Penta, má být do tří let 250 v celé zemi. Penta si k nim chce koupit i obchody Hruška, které už v centrech měst stojí.
Tesco má v tuzemsku pět malých obchodů "Tesco Expres" a bude jich víc, než se původně plánovalo. "Máme v plánu pokrýt centra větších měst a další hodně obydlené lokality," řekl mluvčí Tesca Vesselin Barliev.
Další články v kategorii Podnikání
- Pivovar Strakonice loni prodal přes 49.000 hektolitrů piva, meziročně více (22.12.2025)
- Provozovateli jatek v Holešově meziročně vzrostl čistý zisk a také tržby (20.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Novým generálním ředitelem řetězce Penny v Česku je od listopadu Draško Lazović (16.12.2025)

Tweet



