Češi si oblíbili zdravá a snadná jídla

Češi jsou pohodlnější, nechce se jim vařit, ale žít chtějí zdravě a levně. To vyplývá z průzkumu nákupů u českých obchodních řetězců a menších obchodníků, který uskutečnila agentura ACNielsen.Z průzkumu vyplývá, že nejvíce roste prodej jogurtů, jogurtových, sójových a ovocných nápojů či müsli tyčinek. Více také pijeme, loni se kupovalo hodně vody bez bublinek, ovocných džusů a sportovních a energetických nápojů, ale i vína. Češi tak sledují stejné trendy, jaké panují v ostatních zemích Evropy či v USA. Agentura udělala průzkum mezi obchodníky v 59 zemích světa a sledovala na 90 kategorií potravin a nápojů.

I Češi už si oblíbili mraženou pizzu

Čas strávený v práci nebo v posilovnách chybí na přípravu oběda či večeře. I proto je daleko populárnější kupovat už připravená chlazená nebo mražená jídla. Například prodej mražené pizzy vloni stoupl o osm procent.

Stejně oblíbené jsou i rychlé svačiny jako müsli tyčinky a jogurtové nápoje.Práci si ulehčují také maminky s dětmi. Po jednorázových plenkách dále objevují větší výběr v připraveném dětském jídle ve skleničkách a více druhů dětských kaší. Prodej obojího se vloni zvedl zhruba o desetinu.

"Jde o inovace. Určitě jste si všimli, že je nyní v obchodech daleko více jídla pro děti, objevují se baby sušenky, pití a čaje pro kojence, jídla, jež dříve nebyla. Pohodlí pak vítězí," popisuje Jaroslav Samek z agentury ACNielsen.

"Pozorujeme, jak k nám přicházejí trendy ze Západu. Je zvýšený zájem o ovoce a zeleninu, zákazníci kladou větší důraz na zdravý styl a od tradičních výrobků přecházejí k výrobkům zdravé výživy (nízkotučné jogurty, mléka)," souhlasí s výsledky průzkumu Martina Čermáková z obchodního řetězce Tesco. "Také jsou čím dál vytíženější a s tím roste zájem o polotovary a hotová jídla," dodává.

Dietě propadli i výrobci

Kromě agentury a obchodníků nový zdravý styl potvrzují odborníci na výživu. "Lidé se více zajímají třeba o to, jak vybírat jídlo v supermarketech. Nedávno u mě byla rodina, jejíž členové mají nadváhu a potřebovali poskládat zdravěji a lehčeji jídelníček. Ve Spojených státech je takový přístup běžný," popisuje Pavlína Kroužková z pražského dietologického centra, která si soukromou praxi otevřela před rokem.

Nejen zákazníci, ale dokonce i sami výrobci se chytají za nos. Například americký výrobce potravin Kraft Foods omezí výrobu nezdravých pochoutek pro děti, které vedou k obezitě.Zároveň s tím zastaví reklamy na velmi kalorické, mastné a příliš slané výrobky pro děti do 12 let. Ponoukla ho k tomu kampaň proti obezitě. V USA jsou obézní asi dvě třetiny dospělých a 15 procent dětí.

A Češi jsou mezi Evropany na smutném třetím místě. Přes 20 procent lidí je v zemi obézních a dalších více než 30 procent má nadváhu. To je dohromady přes polovinu populace. Obezitou jsou postiženy i děti, i když ne v tak velkém množství, zhruba šest procent.

Stálice pivo a nováček víno

Na cestě za zdravým stylem Češi také upouštějí od pití tvrdého alkoholu.Například hořké bylinné likéry zaznamenaly loni pokles prodeje o šest procent a lidé se přesouvají k lehčímu alkoholu. Stále se však drží tradičního piva a objevují víno. Zatímco za pivo utratili o tři procenta více než v roce předtím, prodej vína vyskočil o desetinu.

Naopak úspěch míchaných alkoholických drinků z předchozích let se už loni ve světě neopakoval a v Česku, kde každý průměrně za rok vypije 162 litrů piva, ani nestihl zapustit kořeny."U nás je pivo levné, a tak je těžké lidi přetáhnout na jiný, dražší nápoj. Nově však Češi objevují víno a to se projevuje v růstu prodeje. Zatímco růst piva je relativně pomalý, u vína jde o dvojciferné číslo," vysvětluje Jaroslav Samek. "Je vidět, že zvyklosti Čechů se pomalu mění a přibližují se zvyklostem obvyklým na rozvinutých trzích západní Evropy," dodává.

Kromě vlivu západních trendů stojí podle odborníků za větším zájmem v mnoha ohledech i přístupnější ceny.

Jíst zdravě už nemusí znamenat jíst draze. Za větším zájmem například o cereální tyčinky nebo vody stojí značky, které prodávají obchodní řetězce jako Tesco, Albert nebo Carrefour pod vlastním jménem. Bývají levnější a podle mluvčích všech supermarketů a hypermarketů dodržují určitý standard a kvalitu.

Češi víc nakupují zdravější a na přípravu jednoduché jídlo

Co si lidé loni oblíbili

(největší nárust tržeb v procentech oproti roku 2003)

dětská strava 9

kojenecká mléka 13

dětské kaše a hotová jídla 9

alkoholické nápoje 3

víno 10

pivo 3

mražené potraviny 2

pizza 8

nealkoholické nápoje 1

nealko nesycené 21

sportovní a energetické nápoje 15

jogurtová mléka 14

cukrovinky a snacky 1

cereální a müsli tyčinky 10

čokoládové cukrovinky 3

Ročně češi utratí za:

(v miliardách korun)

pivo 9,9

minerálky 6,3

sladké sušenky a oplatky 6,0

čokoládové cukrovinky 5,4

máslo a margaríny 5,0

Co si lidé loni oblíbili

(největší nárust tržeb v procentech oproti roku 2003)

Obchod Tržby 2003 Tržby 2004

1. Makro Cash & Carry 35,7 38,2*

2. Albert + Hypernova 32,5* 34,6*

3. Kaufland + Lidl 27,0* 34,5*

4. Penny Market + Billa 22,3* 23,3*

5. Tesco 19,0* 21,0*

6. Globus 18,2 19,0

7. Plus + OBI 17,7* 18,9*

8. Carrefour 10,0* 11,0*

9. Spar 9,0* 11,0*

10. Delvita 10,0* 10,0*

Celkem 201,4* 221,5*

Tisk

Další články v kategorii Potravinářství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info