Zelenina byla hitem londýnského veletrhu

Zástupci Zelinářské unie Čech a Moravy, která je členskou organizací Agrární komory ČR, se ve dnech 8. a 9. října zúčastnili v Londýně ovocnářsko-zelinářské výstavy The World Fruit & Vegetable Show 2008, včetně doprovodných seminářů. Jaké si z ní odnesly poznatky o trhu se zeleninou ve Velké Británii?

Fakta o trhu ovocem a zeleninou ve Velké Británii

Objem obchodované čerstvé zeleniny představuje 7,6 miliard liber v běžných cenách, což je zhruba 247,3 miliardy korun. Sektor se podílí na celkovém tržním obratu 38,1 % a roste, neboť profituje z velké publicity o pozitivním dopadu pravidelné konzumace ovoce a zeleniny na zdraví člověka a rovněž z velké vládní podpory tohoto trendu. Například ministerstvo zdravotnictví vyhlásilo program „5 x denně“ na podporu denní konzumace pěti 80gramových porcí ovoce a zeleniny denně.

Produkce a spotřeba ve Velké Británii

Nejvíce se ve Velké Británii pěstuje z hlediska objemu: mrkev, květák, červená cibule, brokolice, různé druhy salátů, pastiňák a tuřín, špičaté zelí, fazole, zimní zelí, salátová cibulka, pór, červená řepa a jarní zelí. Velmi populární jsou baby odrůdy zelí a salátu na maloobchodním trhu. Velmi důležitá je pro Brity červená cibule. Farmáři ji skladují v ochranné atmosféře po celý rok. Má i trvale vyšší cenu po celý rok.

Čerstvá zelenina tvoří patnáctiprocentní podíl na průměrném nákupním koši spotřebitele ve Velké Británii (ovoce jen 10%), z toho 34% tvoří různé saláty, 22% brambory, 14% kořenová zelenina (zejména mrkev), 11% košťáloviny. Z jedenácti procent košťálovin nejvíce zaujímá brokolice (38%), květák (23,5%), hlávkové zelí bílé (19,3%), kapusta (9,9%) a špenát (3,6%).

Velký podíl nákupu tvoří předpřipravená jídla. Proto je zajímavá statistika, jak často Britové vaří zeleninu ze základních surovin: více než dvakrát denně 8%, jednou denně 43%, dvakrát až třikrát za týden 27%, jednou a méně týden 15%, nevaří vůbec 7%.

Odbyt obchodními řetězci

Až devadesát procent čerstvé zeleniny se ve Velké Británii obchoduje prostřednictvím řetězců supermarketů. V letošním roce činí podíly odbytu zeleniny v supermarketech společností Tesco 32%, Asda 17%, Sainsbury 16%, Morrison 12%, CO-OP 4%, Waitrose 4%. Vesměs jde o domácí - britské - řetězce. Pouze asi 3-5% celkové produkce zeleniny tvoří bio.

Trendy na trhu zeleninou

Trendy v pěstování a spotřebě zeleniny

Pokles ploch košťálovin o 32% v poslední dekádě.

Spotřebovává se stále méně základních surovin zeleniny - méně odpadu, nárůst spotřeby předpřipravených jídel.

Boom organické (bio)zeleniny.

Nárůst významu regionálních značek.

Hlavní směry v uspokojování zákazníka

Inovace v prezentaci základních linií – například nové nápady v balení.

Rozvoj organické (bio)produkce.

Příprava hotových produktů (jídel).

Nové výrobky, druhy,odrůdy.

Přes silný agrární sektor ve Velké Británii se musí 90% ovoce a 70% speciální zeleniny dovážet k zajištění pokrytí poptávky, která stále roste.

Vysoká návštěvnost na výstavě

Velká Británie je masivní trh a světová výstava ovoce a zeleniny v Londýně si proto klade za cíl být vstupním centrem do Velké Británie, jak pro kupující, tak i pro dodavatele.

Letos se zmiňované výstavy v Londýně zúčastnilo 21 zemí světa. Je o ni velký zájem nejen u odborné, ale i laické veřejnosti. Na akci přišlo více než 1600 odborných návštěvníků z 34 zemí světa. Skladba odborných návštěvníků zahrnovala nákupčí, ředitele a vlastníky firem i odborné zaměstnance z širokého spektra obchodu a jeho podpory. Někteří přijeli hledat nové zákazníky a produkty.

Ing. Miroslav Vlček, tajemník Zelinářské unie Čech a Moravy

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info