Vývoz zemědělských komodit se nyní prodraží

Krach Československé plavby labské zhorší exportní možnosti především menších firem

O několik stovek korun na tunu se zvýší náklady především menších firem v případě vývozu zemědělské produkce z letošní sklizně. Důvodem je rozhodnutí správce konkursní podstaty o zastavení lodní dopravy společnosti Československá plavba labská (ČSPL). Tu minulý týden poslalo do konkursu její vlastní vedení, když se od finanční sanace firmy distancoval stát i věřitelské banky.

Omezení lodního transportu přitom přichází pro tuzemské vývozce zemědělských komodit v nejméně vhodnou dobu. Právě v současné době vrcholí žně a díky dešťům je nyní optimální splavnost Labe. Podíl ČSPL na lodní dopravě činí zhruba 70 procent, takže prostupnost našich hranic se výrazně sníží.

Výpadek přitom zhorší exportní možnosti především menších firem. "Bude to pro ně znamenat prohloubení nekonkurenceschopnosti," domnívá se ředitel společnosti AGFTrading František Janů. Velké společnosti ale nejspíš výpadek lodní přepravy příliš nepoškodí. Mohou totiž v případě dopravy po železnici využít množstevních slev, pokud vypraví takzvané ucelené vlaky, transportující zhruba 1000 tun nákladu. "Chce-li ale firma vyvézt jenom několik set tun, určitě se doprava po železnici prodraží. Rozdíl při exportu do Hamburku je zhruba 20 až 25 německých marek za tunu," uvedl Janů.

Zvýšené náklady předpokládá i Jan Sýč ze společnosti Agropol. "Mohou nastat mírné posuny v dodávkách," konstatoval Sýč.

Obě zmíněné společnosti přepraví přitom po vodě řádově desítky tisíc tun zemědělských komodit ročně. "Při plném využití vodní dopravy a při existující poptávce by ale bylo možné vyvézt až 80 000 tun měsíčně," informoval Janů. Na problémy ČSPL přitom mohou doplatit zejména zemědělci. "Zvýšené náklady na dopravu se odrazí ve vyšším tlaku na snížení cen exportované komodity," potvrdil Sýč.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info