V pivnicích není velký výběr

V hostincích západní Evropy je větší množství značek piv obvyklé

Tuzemský konzument je velmi konzervativní, tvrdí pivovarníci.

Tomáš Mrázek, Tomáš Kňourek

Tuzemští milovníci pěnivého moku se asi v nejbližší době nedočkají toho, že si ve svém oblíbeném pohostinství budou moci vybrat i z nabídky konkurenčních pivovarů. Podle odhadů odborníků v současné době přibližně osmdesát procent českých hospod nabízí ve výčepu jen jednu značku piva. Pivovarníci soudí, že ani v nejbližší době se situace příliš nezmění.

»Český pivař je velmi konzervativní a na své oblíbené pivo je prostě zvyklý,« míní výrobní ředitel humpoleckého pivovaru Bernard Josef Vávra. Jeho názor potvrzuje i mluvčí lídra tuzemského pivního trhu, Plzeňského Prazdroje, Jaroslav Pomp. »Tuzemský konzument nerad experimentuje a pokud tak učiní, rád se vrací ke své původní značce,« řekl Pomp.

Karel Hulata, provozovatel jednoho z nejznámějších pražských hostinců U Zlatého tygra, tvrdí, že záleží na druhu provozovny. »Pokud jde zákazník do klasické pivnice, měl by najít jeden druh kvalitního piva. Jiná situace je v restauracích, kde je kladen důraz na jídlo. Tam spotřebitel může očekávat více druhů piv,« říká Hulata s tím, si vůbec nedovede představit, že by u Tygra točil jiné pivo než Prazdroj. »Nejen štamgasti by to asi nerozdýchali,« dodal.

V Evropě je běžné, že lze v hostinci nalézt několik druhů značek piv. V tuzemsku se ale tento trend příliš neprosazuje. »Domnívám se, že časem se tato móda prosadí i u nás,« ňká výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jaroslav Trojan. »Vždy však záleží na zákazníkovi,« dodává.

Některé hospody, které přistoupily k víceznačkové cestě, však nyní začínají portfolio několika druhů točených piv opouštět. »Naší snahou bylo nabídnout zákazníkům kvalitní piva a pestrý sortiment. Proto jsme zvolili březnického Herolda, protože nabízí dobrou kvalitu za přijatelné peníze. K tomu jsme na přání hostů přibrali i pivo Velvet. To bylo v době jeho obliby. Nyní ale uvažujeme, že ho přestaneme kvůli klesajícímu zájmu čepovat,« uvedl šéf plzeňského Clubu Kapsa Ladislav Kadič.

Malé pivovary si však stěžují na to, že jejich značky velcí výrobci nechtějí do hostinců pustit. »Mají dostatek prostředků na to, aby si restauraci koupili jen pro sebe. Pro hospodské je také pohodlnější, když se mohou starat jen o jeden druh piva,« řekl Vávra. »Nám rozhodně nevadí, když hospodský kromě naší značky čepuje i jinou. Záleží na něm, zda se mu to i přes zvýšené náklady vyplatí,« tvrdí naopak Pomp.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info