Konzumenty vína lákají nové odrůdy, většina je konzervativní

Nové specifické odrůdy vína jdou v některých případech dobře na odbyt. Odrůdy typu Solaris, Rinot či Floriánka se zatím vyrábějí spíše v malém množství a rychle se vyprodají. Lákají především znalce, většina konzumentů je konzervativní. Vyplývá to z ankety ČTK mezi vinaři.

"Obecně jsou spotřebitelé spíše konzervativní, ale ti, kteří vínu rozumí, tíhnou k poznávání všeho nového ve víně a vinařství," uvedl Pavel Večeřa z Vinařského fondu. Podle něj lidé registrují názvy jako Solaris, Rinot či Floriánka.

"Rychlý odbyt je způsobený hlavně tím, že jde o něco nového, atraktivního a zároveň - což se odvíjí od jejich zastoupení ve vinicích - se vyrábějí v malých objemech, tudíž se zpravidla rychle vyprodají," uvedl Večeřa. Vinařství v ČR je podle něj pověstné svou pestrostí odrůd, poloh a výrobních postupů. "Tyto nové odrůdy tomu jen přispívají," uvedl Večeřa.

Podle výkonného ředitele Svazu vinařů Martina Půčka je na trhu prostor pro interspecifické odrůdy, které vznikají mezidruhovým křížením nebo křížením různých evropských odrůd vinné révy. "Už v souvislosti s požadavkem veřejnosti na stále nižší rezidua se nabízí použití těchto odrůd, kterým i v horších letech postačuje daleko menší množství postřiků," uvedl Půček. Jako příklad uvedl už zavedené odrůdy Malverina či Laurot vyšlechtěné v ČR nebo velmi oblíbený Hibernal. "Z hlediska bio produkce tak jde jednoznačně o směr, kudy se nejlépe vydat," uvedl Půček.

Na propagaci interspecifických odrůd se v poslední době zaměřily například Templářské sklepy Čejkovice. Jejich jakostní víno s přívlastkem Solaris - výběr z bobulí 2012 získalo koncem srpna na výstavě Země živitelka ocenění Zlatý klas. Odrůda je méně náchylná na poškození houbovými chorobami, a proto této rezistentní odrůdě stačí jen dva postřiky ročně. Díky této vlastnosti je vhodná pro nově zakládané vinice, kde jsou hrozny pěstovány v režimu bio, tedy zcela bez ošetřování pesticidy.

I přes snahy vinařů nabízet konzumentům novinky je český spotřebitel stále konzervativní. "Zákazník na regálech prodejen sice vnímá nové odrůdy, ale pokud není prodej podpořen samotnou ochutnávkou, tak si jich moc nevšímá. Zákazník bývá totiž velmi konzervativní a nakupuje osvědčené odrůdy," uvedl výrobní ředitel Vinium Velké Pavlovice Libor Jestřáb. Podle něj zákazníci více než v minulosti vyhledávají vína se zbytkovým cukrem - vína polosuchá.

Podle průzkumu, který si nechal loni zpracovat Vinařský fond, mezi bílými víny stále převládá zájem o Müller Thurgau, který uvedlo mezi oblíbenými 19 procent respondentů. Mezi červenými víny si primát drží Modrý Portugal s 32 procenty, následuje Frankovka s preferencí 28 procent.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info