Cenová válka končí

Souboj o udržování a mírné navyšování tržních podílů bude pokračovat, jehlo těžiště se však přesune do soupeření tří největších producentů.

Patrick Diviš

Brno, 27. 11. 2000

Klid zbraní nejtěžšího kalibru vyhlásili přední tuzemští výrobci ovocných štáv. Český trh totiž prošel ostrou cenovou vállcou a její intenzita nyní poklesla.

„Konsolidace trhu končí, 75 procent ovládají tři firmy. Za nimi je velký odstup, který se bude ještě zvětšovat,“ soudí Gabriel Slanicay, generální ředitel a. s. Linea Nivnice. Právě tato firma se na špici přetahuje s PepsiColou ČR, která pohltila Tomu, a třineckým Walmarkem. Každý podnik z velké trojky drží více než 20procentní podíl na trhu.

Situace se tedy podle odborníkůt zklidnila, v žádném případě to však neznamená spánek na vavřínech. „Stále soupeříme v cenách, v podpoře značky a kvalitě. Nelze ale již hovořit o cenové válce. Na druhé straně je náš trh velmi otevřený, a to i pro dovozy ze zahraničí,“ dodává Slanicay s tím, že importy tvoří přibližně 10 procent trhu.

Pro spotřebitele to znamená dobrou zprávu: Ceny ovocných šťáv zůstanou pod stálým tlakem a výrobci budou nuceni rozšiřovat sortiment produktů. Už proto, že hlavní odbytiště nacházejí na pultech super- a hypermarketů. »Na tuzemském obchodním teritoriu, kde mají hlavní slovo zahraniční obchodní řetězce, panuje velmi tvrdá konkurence,« potvrzuje předseda představenstva a. s. Fruiko Prušánky Jiří Řehánek. Prušánecká firma patří mezi ty, které rozevírající se nůžky mezi rostoucími náklady na výrobu ovocných šťáv a jejich klesající cenou odsunula až na čtvrté či páté místo za trojici největších. »Růst nákladů nemůžeme v plném rozsahu promítnout do cen, trh by to neakceptoval,« tvrdí Řehánek.

Zatím nejasná zůstává budoucí úloha velkých evropských producentů, kteří sice v tuzemsku prodávají své výrobky, jejich cenová hladina je však vysoko nad úrovní domácích produktů. Podle některých názorů je jen otázkou času, kdy zahájí ofenzívu a skoupí tuzemské výrobní kapacity, jiní tvrdí, že o to zatím velký zájem nemají. »Zahraniční investory odrazují nízké marže, nejasné vyhlídky jejich dalšího vývoje a silná konkurence,« upozorňuje analytik Roman Cenek z Atlantiku Finanční trhy.

Tomu zahraniční kapitál v podobě Pepsi-Coly ČR již pohltil, zájem Coca-Co1y o Walmark se však prý pohybuje v rovině čirých spekulací. Podle znalců však cílem nadnárodních koncernů nebylo a není získání kapacit na výrobu ovocných šťáv, ale zcela jiné firemttí produkty.

Faktem zůstává, že se do budoucna bude jednat o rostoucí trh, který zájem zahraničních investorů přilákat může. »Spotřeba ovocných šťáv třetím rokem stagnuje, až mírně klesá. Potenciál tam určitě je, vždyť v sousedním Německu se vypije třikrát více než u nás. Také západoevropský průměr je dvakrát vyšší,« předpovídá Gabriel Slanicay. V ČR v současné době spotřebitelé vypijí přibližně 14 litrů ovocných šťáv na hlavu ročně.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info