Svatomartinského vína je letos rekordní počet

Tuzemští vinaři by letos mohli dodat na trh až 1,75 milionu láhví mladých vín označených jako Svatomartinské. To by oproti loňsku, kdy bylo vyrobeno 1,1 milionu láhví, znamenal nárůst o více než polovinu. Již nyní je potvrzeno, že na trh půjde minimálně 1,6 milionu láhví. Vinaři o tom informovali v tiskové zprávě.

„Letos se nám přihlásilo 98 vinařských firem, které dodaly k senzorickému ohodnocení rekordních 310 vzorků vín. Na základě posouzení nezávislých komisí může jít letos na trh 238 Svatomartin­ských vín od 90 vinařských firem,“ uvedl hlavní sommeliér Národního vinařského centra Marek Babisz.

Převážně bílá vína

Již dříve řekl, že je očekávané navýšení produkce úspěchem, neboť vzhledem k nepříznivému počasí měli vinaři o jeden až dva týdny kratší dobu na přípravu vína.

Jak vyplývá z předběžné statistiky, mezi vybranými víny převažují vína bílá, kterých je 117, značku může nést také 64 červených a 57 růžových vín. Z odrůd je nejvíce zastoupena Müller Thurgau, následuje Svatovavřinecké a Modrý Portugal. Vína může pod známkou Svatomartinské prodávat například vinařství Jedlička a Novák v Bořeticích na Břeclavsku: „Letos jsme vyprodukovali 7000 láhví, z toho na třetiny je bílé, rosé a červené,“ řekl ČTK spolumajitel firmy Stanislav Novák.

11.listopad

Vinařství Chateau Lednice dodá na předvánoční trhy celkem 3000 láhví: „Z toho 1500 láhví Veltlínského červeného raného a 1500 láhví Modrého Portugalu,“ uvedla Yvona Holečková. První otevírání láhví nového Svatomartinského se uskuteční jako v předchozích letech 11. listopadu na svátek Martina na slavnostních akcích, ve vinotékách a restauracích po celém Česku. Vinařský fond, který je hlavním propagátorem Svatomartinských vín, pořádá největší Svatomartinský košt od 11:00 na brněnském náměstí Svobody.

Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jde o vína svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale už za tuto dobu stačila získat svůj osobitý charakter. Česká a moravská Svatomartinská vína po své loňské úspěšné premiéře na sousedním Slovensku letos poprvé dorazí i na dálný východ. Vybrána k tomuto účelu byla česká restaurace v Tokiu.

Autorská práva ke známce Svatomartinské koupil od původního majitele Jiřího Kopečka v roce 2005 Vinařský fond. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje. Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info